Har jeg "for hurtigt" MRP - Printviselig Version: +- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com) +-- Forum: Genladning (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=7) +--- Forum: Genladning (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=30) +--- Tråd: Har jeg "for hurtigt" MRP (/showthread.php?tid=25055) |
Har jeg "for hurtigt" MRP - Bessie4ever - 30-03-2016 Citat:quote: 222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4 ,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel) 20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster Har jeg "for hurtigt" MRP - M@X 2.1 - 30-03-2016 Kan godt ske at jeg prøver en COL på 78 [] Jeg er tilbage i laboratoriet på fredag. I weekenden skal jeg møde Fenton for første gang når han kommer til Odense. Jeg tror jeg viser ham en håndfuld gamle Svenske armepatroner med spidsen filet væk [] og bilder ham ind at jeg vil bruge dem i Irland ..... mvh M@X 2.0 Har jeg "for hurtigt" MRP - Boryx - 30-03-2016 Citat:quote: @Bessie går ud fra det var et spørgsmål til mig? Det var ikke 208 gr. Men 168 gr. A-max i min 308. Grunden til A-max på længere afstande er for at sikre ekspansion, jeg har et par oplevelser med TTSX som giver mig en ide om at den er trægt ekspanderende. //Boryx "I started out with nothing and i´ve still got most of it left" Har jeg "for hurtigt" MRP - Rasmussen45 - 31-03-2016 Hej igen max. Jeg er lige glad med total længde, den er til bommen - ca 1 mm Men prøv at komme ned på 54,75 i hylster længde, hvis du får for lange hylster kan dette give over tryg hvis man lader til gransen så er det vigtigt. m.v.h. Rasmussen45. Ost og rødvin er godt Har jeg "for hurtigt" MRP - M@X 2.1 - 31-03-2016 Citat:quote: Come on Rasmussen, forstod du ikke min ironi [] Jeg har ladet over 30000 patroner gennem 25 år, så jeg HAR styr på mine hylsterdimensioner [] PS: hvis hylstrene er inde i tolerancen, så hjælper det ikke at korte dem yderligere op mvh M@X 2.0 Har jeg "for hurtigt" MRP - Rasmussen45 - 31-03-2016 Jeg har ingen ironi i dag bossen blev fyret i dag fordi jeg ikke kunne lide ham !![] m.v.h. Rasmussen45. Ost og rødvin er godt Har jeg "for hurtigt" MRP - Bessie4ever - 31-03-2016 Citat:quote: Ok det giver mening. Jeg har også en oplevelse med en træg ekspanderende TTSX 120grain med 920m/sek i 7mm. Den piftede lige gennem en ræv som løb 70meter med en ren 10'er så det er det eneste stykke vildt jeg har skudt med TTSX 222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4 ,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel) 20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster Har jeg "for hurtigt" MRP - ULG - 31-03-2016 M@X,hvis de gamle affilede projektiler ikke tager pippet fra ham,så har jeg nogle andre gamle "svenskere" med træ-projektiler!! De burde skræmme ham!! [] Hilsen Ulrik Har jeg "for hurtigt" MRP - Rolin - 31-03-2016 @ULG Ses vi i Odense i weekenden.[8D] /Rolin PS: Du må tage en UFO med. [}] PPS: Ja jeg håber da at møde en hel de af jer der, jeg er der hele weekenden.[:o)] "Non timeo mori, nec vivere Vereor" Har jeg "for hurtigt" MRP - Bessie4ever - 31-03-2016 Jeg syntes M@X skal save et krudt med en nedstryger i projektilerne, det ser altså farligt ud. Farligt for alle Inc skytten 222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4 ,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel) 20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster Har jeg "for hurtigt" MRP - M@X 2.1 - 31-03-2016 Citat:quote: HA, dem har jeg sgu da osse nogle af. Dem tager jeg sgu da med [] mvh M@X 2.0 Har jeg "for hurtigt" MRP - Jamo - 31-03-2016 Det er korrekt at A-max er lavet til at prikke hul i pap og papir. Dog har det vist sig at kappen er meget sej, og derfor ikke går i oplsøning ved anslag - som det i øvrigt er tilfældet med Nosler BT, når den presses for hårdt. A-max fragmenterer i 4-6 store stykker, hvilket giver en meget effektiv terminal effekt, dels pga af hurtigere udblødning, fordi de store fragmenter har tendens til at ramme flere blødende organer samt CNS (øjeblikkelig kollaps). Test har også vist, at hydrostatisk chok opstår ved lavere hastigheder ved brug af fragmenterende projektiler som A-max i modsætning til hårdere konstruktioner... (særligt de hårde homogene projektiler, taber hurtigt pusten her, og pga af deres hårde konstruktion, skal de møde relativ stor modstand for at ekspandere. Derfor er det en rigtig god ide at gå ned i kuglevægt og op i hastiged for at få god effekt at disse projektiler - særligt når afstandende når ud over 150m...) A-max er blvet testet i et enormt omfang (flere tusind dyr) - særligt på New Zealand, og effekten er tilmed dokumenteret. Det er førnævnte Nathan Forster, der har stået i spidsen for testen. Han er i øvrigt konsulent for TrueFlite Barrels, Matrix Bullets m.fl. og har desuden været med til at bevise, at hjortevildt har et nervecenter i den forreste del af brysthulen (autonomus plexus), som ved træf giver samme effekt som hoved/halsskud. Så hvis du vil have din sika til at blive på stedet, skal du holde lige foran forbenet og midt mellem ryg og mave - istedet for bag forbenet. Jeg har selv testet det de sidste par år, og kan kun sige at det virker på alt fra råvildt, dåvildt til kronvildt! Det eneste du skal være opmærksom på, såfremt du skyder med A-max er, at den på korte afstande (0-100) kan give lav penetration hvis den rammer skulderknoglen (møder for meget modstand, hvilket igen er afhængig af anslagshastighed og kuglevægt). I dette tilfælde kan det være en god idé at gå lige bag forbenet. Dog ville jeg på en sikahjort ikke tøve med at gå foran forbenet... Men som jeg har sagt tidligere, så er sika ikke verdens største dyr, og jeg sikker på, at din SST nok skal gøre jobbet...[][] J. |