Ammo- temperatur og specielt riflens temperatur påvirker V(0) betydeligt. Hvis din riffel var samme temperatur som omgivelserne så er det fald du ser i hastighed ikke usandsynligt, der er stor forskel på forskellige krudttyper/fabrikaters temperatur-afhængighed.
En chronograf virker ved at måle den tid der går fra den første sensor/screen "ser" skyggen af projektilet, til den anden sensor/screen ser skyggen og "stopper" en tæller. Det er altså en ren "digital" måling, selvom sensorerne er "analoge" og derfor kan variere i følsomhed og "timing"
Alt efter hvordan "skyggerne" fra kuglen falder på sensorerne, kan man få en lille variation i hastighed, men den er generelt mindre end den normale variation i ammo'ens hastighed, medmindre det er f.eks en luftpistol .. (Den Steyr jeg har svinger mindre end 2 m/s mellem hvert skud...) Luftpistoler er gode til at kontrollere chronografer med [
]
Både min Chrony Beta Master og min CED måler den samme hastighed på luftpistolen, indenfor +/- 2 m/s også selvom belysningen ændres lidt.
Det ER teoretisk muligt at den oscillator der styrer chronografens "tids-tæller" ændrer clockfrekvens hvis chronografen bliver kold ( under -5 grader) Normalt er det dog sådan at en oscillator bliver langsommere i kulde, hvilket burde give højere målte hastigheder.
prøv at checkke specifikationerne på din chronograf, ER den specificeret til at fungere under 0 grader?
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"