Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hastighed på 270 win til hjort
Er der nogen som har erfaring med ved hvilken hastighed en oryx 9,7g gør det bedste job.Det drejer sig om hjort på max. 100m afstand (regulering). 55.5 grains giver 810 m/s 54 grains 770 m/s.
Der er en stor forskel på rekylen men de har sammenfaldende træfpunkt på 100 m.Da det er regulering er spørgsmålet om kødødelæggelse inde i billedet.Min gode ven siger at det er bedst at komme op på omkring 900m/s men er det en god ide. Jeg har i et norma katalog set en demo med forskellige kugler vulcan/oryx/txp hvor norma angiver 700m/s ved V0 som optimal mht.ekspansion og dybdevirkning.

+GONE2HUNT+

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

NU MED DÆMPER
Svar
Snakker vi Norma MRP?? Det ligner lidt de ladninger jeg selv anvender i MRP!! Jeg vil mene at hastigheden omkring de 800 er passende!!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
Ja og i norma hylstre og med magnumhætter

+GONE2HUNT+

+GONE2HUNT+

King of varmint

NU MED DÆMPER
Svar
Har du skuderfaring på hjort eller andet i samme størrelse med den hastighed?

+GONE2HUNT+

+GONE2HUNT+

King of varmint

NU MED DÆMPER
Svar
Når du ved, at afstanden ikke overstiger 100 m og kødødelæggelsen skal være minimal, så ville jeg gå for 770 m/s. Oryx er en meget blød kugle og fungerer efter min erfaring bedst i ikke alt for høje hastigheder. Ved høje hastigheder vil ekspansionen blive enorm, dybdevirkningen dårligere og kødødelæggelserne større.
Svar
Det anede mig nok, jeg har dog bestemt mig for at lade dem til 800m/s
så må jeg se om det giver en alt for stor ødelæggelse. Det er sika der skal reguleres, men imorgen skal jeg ud og se efter en rigtig flot 14+ender kronhjort på en af mine venners terræn. Det kunne være dejligt med en dansk frilandshjort på væggen.[Big Grin]

+GONE2HUNT+

+GONE2HUNT+

King of varmint

NU MED DÆMPER
Svar
800 m/s er en fin hastighed med oryx. Jeg ville bare selv stoppe ved max 850 m/s med oryxen . I magnumhastigheder expanderer den alt for meget efter min erfaring. Men 800 -850 m/s er helt fint. Men ingen tvivl om at lavere hastigheder generelt giver de mindste ødelæggelser...
Svar
Jeg ladede min 7mm rem mag med 170 grains Oryx til 870 m/sek. Den skød jeg både et rålam og en buk med uden de store kødødelæggelser.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)