24-01-2011, 11:12 AM
@Dravis
Du glemte en vigtig del af fysikken i din fine forklaring af lyddæmpere.
En meget stor del af dæmpningen kommer fra afkøling af gassen. En lyddæmper opvarmes kraftigt og det tager energien ud af gassen. Samtidig med afkølingen bliver gasboblen mindre og trykket falder.
Det er lidt det samme der sker i en turbolader. Energien i den varme udstødninggas driver turbinehjulet og gassen afkøles. (turboen bliver meget varm). Gasvolumen er nu blevet mindre og hastigheden er gået ned. Gassen har afleveret bevægelsesenergi og varme og restenergien er nu så lav at der næsten ikke er behov for en lydpotte.
Lyddæmpere egner sig ikke til mange skud lige efter hinanden. Der opstår mirage efter 2-3 skud, men på grund af en stor overflade afkøles den ret hurtigt igen.
--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!
No true craftsman ever listened!
Du glemte en vigtig del af fysikken i din fine forklaring af lyddæmpere.
En meget stor del af dæmpningen kommer fra afkøling af gassen. En lyddæmper opvarmes kraftigt og det tager energien ud af gassen. Samtidig med afkølingen bliver gasboblen mindre og trykket falder.
Det er lidt det samme der sker i en turbolader. Energien i den varme udstødninggas driver turbinehjulet og gassen afkøles. (turboen bliver meget varm). Gasvolumen er nu blevet mindre og hastigheden er gået ned. Gassen har afleveret bevægelsesenergi og varme og restenergien er nu så lav at der næsten ikke er behov for en lydpotte.
Lyddæmpere egner sig ikke til mange skud lige efter hinanden. Der opstår mirage efter 2-3 skud, men på grund af en stor overflade afkøles den ret hurtigt igen.
--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!
No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....
Mvh M@X 2.1
Mvh M@X 2.1