Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af værktøj ?
#1
[Image: DSC03314.jpg]

Da jeg nærer stor respekt for dette forum, vil jeg gerne bede de Ærede FORMÆND om vejledning m.h.t. valg af våben til ovenstående opgave.
Den gamle TBS belægning skal af, fordi den er slidt ned. I dag gik jeg forsigtigt ind under belægningen for at konstatere, hvilken klæber/ lim der er anvendt oprindeligt. Jeg har konstateret, at der er tale om en grå, blød gummiagtig klæber. Formodentlig en Sikaflex ting. Den tror jeg kun kan fjernes mekanisk. Jeg forestiller mig at jeg, når jeg får hul fra et hjørne, kan holde TBSén med den ene hånd og så løsne med et værktøj i den anden. Mit spørgsmål til Jer er så: Hvilket værktøj er det mest egnede/ stabile/ hurtige til at gå imellem undersiden og den blanke plane glasfiberoverflade?

Walnut
Svar
#2
Du skal passe på hvis det er sikafleks det kan rive gelcoaten af din båd har prøvet [}Smile]....du kan få noget til at fjerne sikafleks men kan ikke huske hvad det hedder,men hvis du kan løsne et hjørne og så med en japanerspartel og det middel som jeg ikke kan huske hvad hedder så skulle det kunne lade sig gøre.det kan være at de ved hvad du skal bruge http://www.gel-top.dk/sw/frontend/frontp...p?layout=0

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#3
Til lignende opgaver har jeg tidligere anvendt høvlklinger fra snedkermaskiner tilpasset dem i bredden til opgaven med en vinkelsliber og som håndtag har jeg svejset en passende stump rør på klingen

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
Det dæk skal da bare have en gang kamelsperm Walnut :o)

Tror du skal spørge en fagmand, evt Svendsen Glasfiber i Korsør, de burde have forstand på den slags. Det er Topcoaten der risikerer at ryge og ikke Gelcoaten. Topcoaten er det malingagtige lag som fiberen får til sidst, Gelcoaten burde ligge under denne.. i hvert fald så vidt jeg er orienteret.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#5
Tak for gode råd m.m.
Jeg vil prøve mig frem med forskellige skarpe sparteldimser evt. prøve høvlklingen med fjernede hjørner.

Kamelsperm [8)][:o)]
Der findes forskellige "gummimalinger", der er skridsikre. Desværre er holdbarheden på disse produkter meget ringe [B)] 1-2 år, så skal der males om. Det er ikke godt nok. Derfor har jeg nu 7-8m2 TBS stående klar til brug. Det er magen til det, som båden er født med.

Walnut
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Det dæk skal da bare have en gang kamelsperm Walnut :o)

Tror du skal spørge en fagmand, evt Svendsen Glasfiber i Korsør, de burde have forstand på den slags. Det er Topcoaten der risikerer at ryge og ikke Gelcoaten. Topcoaten er det malingagtige lag som fiberen får til sidst, Gelcoaten burde ligge under denne.. i hvert fald så vidt jeg er orienteret.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Man starter med at smøre gelcoat den farve båden skal have i formen efter den er vokste"et slipmiddel"så båden kan komme ud af formen igen[Wink]
hvorefter man støber med fiber/polyester indtil båden er færdig.
topcoat bruges til at male rå fiber dvs noget der er støbt uden gelcoat som er det samme som topcoat dog med noget voks i pga det bruges til en form.
men hvis der skal reppes i gelcoaten på båden bruges gelcoatfiller i som spartles i skaden og derefter vandslibes og poleres.

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#7
[Smile][Smile][Smile]

Vi var 3 mand ombord i dag i det flotteste vejr. Jeg havde indkøbt en håndfuld almindelige spartler, 2 barberbladsskrabere og en lille billig el-spartel på 180watt. Kun 1 af de almindelige spartler kom i brug. Den blev brugt til at åbne et hjørne med, så el-spartlen kunne komme i den rigtige position for at arbejde optimalt. El-spartlen var fantastisk til dette arbejde [:p] Den skrællede al TBS belægning af i løbet af 2 timers effektiv kørsel. En meget interessant sidegevinst var, at den gjorde det så pænt og kontrolleret, at jeg har intakte skabeloner med til at skære de nye stykker efter. De er alle hele og vil give præcise nye felter. Sikke en dejlig dag [Smile]
Walnut
Svar
#8
Perfekt.. Skønt når det ikke driller!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#9
[Image: DSC03510.jpg]

Så er den nye TBS belægning på dækket lagt, og der er fuget færdig rundt med kanten.En større omgang at komme igennem. Afdækning ved kanter med tape, på begge sider af fugen, var ved at tage livet af mig [B)] Det er selvfølgelig allerede "glemt", og nu glæder vi os til sommerens sejladser [Smile].
Walnut
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

[Image: DSC03510.jpg]

Så er den nye TBS belægning på dækket lagt, og der er fuget færdig rundt med kanten.En større omgang at komme igennem. Afdækning ved kanter med tape, på begge sider af fugen, var ved at tage livet af mig [B)] Det er selvfølgelig allerede "glemt", og nu glæder vi os til sommerens sejladser [Smile].
Walnut



Heldige Nut.. Jeg vil med.!! Mangler i ikke en erfaren gast? [Big Grin]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#11
Hej Vilsgaard
Mon ikke vi kunne samle en besætning herinde [Big Grin] Båden skal sejle hele sommerhalvåret. Sønnen kan heldigvis også, så fatter kan holde fri en gang imellem.
Walnut
Svar
#12
[Image: DSC05237.jpg]

Vi var i dag hos båden, der for første gang overvintrer i vandet. Meget fredeligt uden vind og med blå himmel.Vi har nu sejlet 2 sæsonner med den nye TBS dæksbeklædning, og den fungerer optimalt. I mellemtiden har der været andre udfordringer. Den forreste lange rude i bagbords side var utæt, og den forrige ejer havde adskillige gange fuget med sikaflex[B)], hvor han mente at utætheden var. Jeg afmonterede rude og ramme, gjorde rent for gammelt flex, affedtede og limede i.Senere, under sidste års tunge vandtryk, var der optræk til vand ved styrbordsruden, og den fik omgående samme behandling.Under dæk har jeg rykket et tæppe af, der har været limet på som sidebeklædning. Den nederste del af tæppet lå under en sovende person, når køjen var i brug. Det havde resulteret i sort, skjult, skimmel under tæppet og i limen [xx(]Dælme godt at få det fjernet!Fruen har ønsket sig nye teaksæder i år [Smile][B)] Da vi stod på broen, sejlede en mindre sejlbåd ud for at fiske. Der var en livlig traffik på fjorden i det herlige vejr [Smile]Der lå en del andefugle og en enkelt Lille Lappedykker har taget ophold i Marinaen.
Walnut
Svar
#13
Tak for den lille stemningsrapport fra fjorden....

Ka' du så ellers komme ind på værkstedet og komme i gang med noget snitteri, og efterfølgende fotografering. Jeg vil meget gerne se noget mere af dit sublime arbejde - jeg nyder det.... [Big Grin][Big Grin]

Mange hilsner - Per
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

[Image: DSC05237.jpg]

Vi var i dag hos båden, der for første gang overvintrer i vandet. Meget fredeligt uden vind og med blå himmel.Vi har nu sejlet 2 sæsonner med den nye TBS dæksbeklædning, og den fungerer optimalt. I mellemtiden har der været andre udfordringer. Den forreste lange rude i bagbords side var utæt, og den forrige ejer havde adskillige gange fuget med sikaflex[B)], hvor han mente at utætheden var. Jeg afmonterede rude og ramme, gjorde rent for gammelt flex, affedtede og limede i.Senere, under sidste års tunge vandtryk, var der optræk til vand ved styrbordsruden, og den fik omgående samme behandling.Under dæk har jeg rykket et tæppe af, der har været limet på som sidebeklædning. Den nederste del af tæppet lå under en sovende person, når køjen var i brug. Det havde resulteret i sort, skjult, skimmel under tæppet og i limen [xx(]Dælme godt at få det fjernet!Fruen har ønsket sig nye teaksæder i år [Smile][B)] Da vi stod på broen, sejlede en mindre sejlbåd ud for at fiske. Der var en livlig traffik på fjorden i det herlige vejr [Smile]Der lå en del andefugle og en enkelt Lille Lappedykker har taget ophold i Marinaen.
Walnut



Hva pokker - er det din [Sad!]
Det ligner den vi bakkede ind i med kutteren i søndags. Jeg købte en pilketur med en kutter som ikke var lokalkendt og da vi kom tilbage til A******* sejlede han ind ad den forkerte vej. Under vendingen (han havde vist fået en øl eller 2 for meget) bumsede vi ind i en sejlbåd der ligner din. Det knasede noget, men da skipper ikke kunne se noget på sin egen båd, sejlede vi om i den anden ende af havnen.

Jeg fik forøvrigt 6 flotte torsk med hjem [Big Grin] (smed 12 ud igen)

mvh Pilkemester [:p]
Svar
#15
@ F-body

[Big Grin] Tillykke med den fine fangst.Risikoen for at pilen skulle pege på mig, i forhold til denne oplevelse og dette havari, er næppe ret stor[Big Grin]Jeg har stor lyst til selv at forsøge mig på noget vinterfiskeri, og det kan jo lade sig gøre med båden liggende i vandet og ikke i vinterstativ på land.Hvor store var torskene?
Walnut
Svar
#16
@Walnut.

Jeg beholdt kun dem på 50-60cm [^]

PS: Hvor længe var du om at tilbagelægge strækningen S****** til A*******
Træls når nogen stikker af fra et uheld [xx(]

mvh
Svar
#17
Må jeg minde om, at der kun er to helt lykkelige dage i en bådejers liv: den dag han køber, og den dag han sælger ! Specielt overvintring i vandet giver mange bekymringer af typen " holder fortøjningerne i stormen?" "Er den ved at overise, så den får slagside og synker ?" " jeg kiggede godtnok til den i går, da var alt O.K, men skal jeg lige checke igen ??"

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Jeg har en bekendt der beskrev sit eventyr ud i "egen sejlbåd" med følgende:

" det var lidt lige som at stå under den kolde bruser, iført regntøj og samtidigt smide 100-kronesedler i lokummet..."

Han må jo være gået glip af noget der....[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Ja, i en motorbåd kan man i det mindste holde varmen imens, men så er det til gengæld tusindkronesedler man trækker ud i lokummet [Big Grin].

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Må jeg minde om, at der kun er to helt lykkelige dage i en bådejers liv: den dag han køber, og den dag han sælger ! Specielt overvintring i vandet giver mange bekymringer af typen " holder fortøjningerne i stormen?" "Er den ved at overise, så den får slagside og synker ?" " jeg kiggede godtnok til den i går, da var alt O.K, men skal jeg lige checke igen ??"

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



Det må gælde i højarktiske områder! I danske havne er det en ganske voldsom overdrivelse af forholdene. Se på billederne igen!
Selv de 2 forrige vintre med masser af is var fredelige i Åbenrå Havn.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)