Citat:quote:
Originally posted by dravis
Noget der kan få mig op i det røde felt er netop når nogen forsøger at ophøje "etik og etiske retningslinjer/regler" til "lov" og absolut rettesnor for alle jagtudøvere..
DIN idé om "jagt-etik" er IKKE nødvendigvis MIN opfattelse af "de "jagt-etiske regler"
Igen – de jagtetiske regler er IKKE noget som NOGEN bare har fundet på.
De er et supplement til jagtlovgivningen med henstillinger til, hvordan jagtudøvelse forventes udført fra det øvrige samfund med tilretninger fra Naturstyrelsen, Danmarks Jægerforbund, de øvrige grønne organisationer og Vildtforvaltningsrådet.
Man kan så være enige i dem eller ej – men evt. ændriger, opnår man alene gennem dialog i et demokratisk samfund.
De er lavet med den hensigt, at BEGRÆNSE EGENTLIG LOVGIVNING MEST MULIGT.
Derfor; ønsker vi mindst mulig lovgivning og mindst mulig indblanding i vor jagtudøvelse fra udenforstående, ER DET VIGTIGT, AT VI OVERHOLDER DE SPILLEREGLER SOM NU ENGANG ER UDSTUKKET.
Et skræmmeeksempel er den tidligere nævnte nye jagttidsbekendtgørelse, hvor der nu er indføjet et direkte lovgivningsmæssigt forbud mod; AT AFHOLDE DRIV- OG TRYKJAGTER I SEPTEMBER MÅNED.
Det forbud er ikke kommet ud af den blå luft, men er en konsekvens af, at jægerne ikke af frivillighedens vej har forstået at efterkomme de jagtetiske regler for kronvildtjagt, som siger:
Jagtudøvelse
• Afhold ikke tryk- og drivjagter i september.
• Skyd ikke diegivende hinder i oktober.
• Der skal forløbe mindst 3 uger mellem afholdelse af tryk- og drivjagter.
• Afhold højest 3-4 fællesjagter pr. sæson på det samme revir.
• Begræns brugen af store hurtigtgående hunde til drivjagt
I øvrigt, er næste punkt: ”Skyd ikke diegivende hinder i oktober.” delvis blevet indarbejdet i samme lovgivning lidt længere mod vest, idet hinden, i det vestjyske, er blevet fredet frem til 16/10.
Derfor skal vi bare spørge os selv om, om det er den udvikling vi ønsker fremover; altså at flere og flere anvisninger, som er nævnt i de jagtetiske regler, bevidst bliver negliseret og overtrådt af os jægere, så lovgivningsmagten med Naturstyrelsen i spidsen og Jægerforbundet i et håbløst forklaringsdilemma, bliver ”tvunget” til (indirekte af os jægere), at lave yderligere opstramninger i jagtloven.
Er det virkeligt det, som vi ønsker? – Jeg gør i hvert fald ikke.
Jeg forsøger blot at gøre opmærksom på, at de jagtetiske regler i bund og grund er lavet som et ”forsvar” for jagten og jægerne overfor det øvrige samfund – og nedbryder vi selv dette ”forsvar” er vi bevidst selv med til at begrænse vore jagtmuligheder.
Husk; både egne og andres ”dumheder” og ”overtrædelser” også rammer dig, mig og andre jægeres jagtmuligheder fremover.
Ingen er fejlfri – jeg er i hvert fald ikke, og enhver jæger véd, at der kan ske - og sker fejl - men forhåbentlig lærer vi af dem.
Et forum som dette kan være en god mulighed for erfaudveksling, og jeg bifalder, at man kan komme med åbenthjertige beretninger om det ene og andet – og også de situationer, hvor det gik ”mindre godt”.
Men derfra og så til næsten, at ”legalisere” og forsvare disse ”mindre gode episoder” på et offentligt forum, synes jeg er direkte dumt.
Vil man bevidst overtræde disse vedtagne spilleregler, synes jeg – som andre også har været inde på – at man bør holde det for sig selv, og ikke give jagtmodstanderne alt for nem adgang til ”skyts mod jægerne”.
@Tikka4ever. Tak for tilbage-velkomsten[
][:I]
Ang. teksten - jo, den er fra lovteksten ang. de nye jagttider. Teksten ang. antal ender m.v., mener jeg er politik og ikke jagtetik.
Fin beretning om de 2 skud. Der er jo meget mere uheld end jagtetik i den historie og "Straffen" har du jo - som du selv skriver - fået[8D]
Du er jo en sand mester i at få gang i debatten[^][
][8D]
mvh
Korthår