Citat:quote:
@GT - men efter datidens normer var det vel fine våben - eller ?
Det er vel naturligt at noget der kommer fra en skruestik har svært ved at måle sig med varer der kommer ud af et moderne produktionsapparat ?
Sådan var det jo også med biler
Helt klart var det som jeg også skriver nydelige våben, men dertil at ophøje det til gudestatus det ligger mig bare lidt fjernt.
Det udelukkende kva erfaring med de omkring 10 rifler jeg har haft der ude fra. Der var sku nogle konstruktionstekniske detaljer der gjorde at riflerne ikke mere var tidssvarende. Måske i takt med at folk generelt fik en bredere våbenteknisk indsigt???
F.eks at riflerne er meget ømtfindtlige for olie/fugt. Messingen pakker ikke ens i kammeret og øger/ændrer derved "boltthrust" hvorved piben svinger anderledes. Det forstod de bare aldrig (eller ville det ikke) på fabrikken. Havde de nu lavet "en Nielsen" og flyttet de skide låseknaster frem så havde problemet stort set været ellimineret.
De holdt febrilsk fast i at de skulle demonstrere hvor lidt blivende deformation låsestolen fik ved overbelastning, men det var jo slet ikke det der var problemet......
Nu var det mere produktionsteknologisk man nogle steder i produktionen hang fast i forældede rutiner og mekanik.
Det var vel i 1991 eller deromkring hvor det begyndte at gå drastisk ned af bakke indtil ca 1995 hvor "Nielsen" samlede skårene op.
Jeg mener, indtil 1991 havde man haft muligheden for at ruste produktionsapparatet til nye tider men enten havde man ikke pengene eller også havde man ikke længere visionerne???
Selv blev jeg udlært på et finmekanisk værksted og var færdigudlært i 1990. På min læreplads havde vi da allerede mange 2 og 4 aksede drejebænke med roterende værktøjer samt mangeaksede langdrejere. Jeg mener, det var ligesom tidens trend for visionære virksomheder der "ville noget" med deres produktion.
Men på Otterup havde man traditionelle maskiner ......
Man kan så sige at det var Nielsens "gevinst" eller fordel om man vil at han havde visionerne til at drive det videre med tidssvarende maskiner[?]
Igen, jeg synes stadig det er et virkeligt nydeligt og elegant våben!!
For årgang 1965 et rigtigt pænt resultat!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]