Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
20 MOA rail til Sako L579
#1
Er der nogen der har kendskab til, hvorledes man kan montere en 20 MOA rail på en Sako L579?
Eller på anden måde opnå det samme resultat, altså flere klik på langdistancen?
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by høker

Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

Er der nogen der har kendskab til, hvorledes man kan montere en 20 MOA rail på en Sako L579?
Eller på anden måde opnå det samme resultat, altså flere klik på langdistancen?


er din nuværened montage en optilock med løse baser og ringe er det bare at korte lidt af den forreste ring da nylon indsatsen inde i ringen centrere kikkerten op så den sidder spændingsfrit.
og du får her ved vinklet din kikkert iforhold til piben.
men en rail er da bestemt også en løsning.

Mvh høker

[Image: asgaard.gif]


Svar
#3
Interessant, hvor meget skal der tages af forreste ring? Eller kan jeg lægge en skive mellem den bagerste base og ring?
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

Interessant, hvor meget skal der tages af forreste ring? Eller kan jeg lægge en skive mellem den bagerste base og ring?



der skal lige en elektron hjerne ind over samt afstanden mellem dine ringe. men med 100mm mellem ringene er det ca 0.29mm for 10moa. (0.58mm for 20 moa)
det kan sikkert også lade sig gøre at lave mellemlæg men om det er stabilt i længden ved jeg ikke rigtigt.
har du klik nok til at nulstille på 100m med 20moa hældning.( det må kræve at din sigte kan justeres 59cm ned fra nuværende indskydning)
vær opmærksom på at det skal være montagen med plastindsatsene som centrere op for at dette er lige til at gøre.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#5
20 MOA er 58 cm på 100 meter.

Er du sikker på at du har klik nok til indskydning?

Mål afstanden mellem forreste og bageste base, Så skal jeg regne ud hvor meget du skal fjerne eller læggge under henholdsvis forreste eller bageste base.

EDIT: damn, slået af høkeren [Sad!]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Jeg fandt en som drejede 0,6mm af bageste ringbase på min optiloc, det fungerer fint.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Min Tikka Varmint kunne kun klikkes til 200 meter da jeg monteret den.
NP reducerede foreste ring, og så kunne jeg nå ud på 600 m +

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Jeg fandt en som drejede 0,6mm af bageste ringbase på min optiloc, det fungerer fint.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT



Ah det er en god dag.[Big Grin]
Svar
#9
Den er god nok Rekylling.

Tonny har en Schmidt&Bender PMII. Den har så sindssygt mange klik i tårnet, så Tonny har fået modsat hældning, bare for at blære sig. Det er et signal om, at "her har vi sku nok at give af !" Lidt ligesom de gamblere i Las vegas der tænder cigaren med en 100 dollar seddel [Big Grin][Big Grin][Big Grin].

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Godt set[Big Grin]
Men at lave disse numre er ikke maskinteknisk korrekt.
Ved at korte ringene af får man ikke det korrekte tilt.
Ja, det er fluekne.... , men jeg er for tiden lidt konfliktsøgende[Wink]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Godt set[Big Grin]
Men at lave disse numre er ikke maskinteknisk korrekt.
Ved at korte ringene af får man ikke det korrekte tilt.
Ja, det er fluekne.... , men jeg er for tiden lidt konfliktsøgende[Wink]

SS


så du siger altså at ideen med et sinus plan er helt hend i hegnet.
og at det er meget bedre med en rail der er fræst og monteret med en gammel skæv brideport så der kommer ovale klemme mærker på den nye 25000,- kikkert..[Wink][Wink]

[Image: asgaard.gif]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Godt set[Big Grin]
Men at lave disse numre er ikke maskinteknisk korrekt.
Ved at korte ringene af får man ikke det korrekte tilt.
Ja, det er fluekne.... , men jeg er for tiden lidt konfliktsøgende[Wink]

SS



Det er kun et spørgsmål om at regne den rigtigt ud,
som med et sinusplan....
Og med Sako´s fine ringe, bliver det fint..

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#13
Tror at i har misforstået mig. Ingen problem med at tage det rigtige af en ring for at få den moa man ønsker!
Forestil jer at det var 10 mm. Hvordan vil kikkerten så sidde?
Det skal for at være korrekt laves i railen!

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
WSM, det du skriver ville være korrekt for alle andre ringe end lige præcist optilock. Ved du hvordan optilock fungerer ?
Hvis du gør, så forklar en stakkels teknikmongol som mig hvad der gør det forkert.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Jeg ved ikke hvor meget hældning der kan laves inden det giver problemer med at polymerringene ikke længere kompencerer for den "skæve" vinkel.
Hvis det havde været ringe uden indlæg, så kunne man vel bare fræse af den forreste og bageste ring i den samme vinkel - det er der vel ikke meget mere hokus pokus i, end at fræse en rail i rette vinkel.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
I hygger jer [Big Grin], men det jeg mente var at det er det nederste (ikke bagerste[:I]) af den forreste ringdel. Altså bunden. Det er lidt besværligt fordi der er en styretap som helst stadig skal være der når den er blevet drejet ned. det er så absolut fluekn...WSM, for lige netop optiloc optager nemt denne vinkling i plastringene.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED HOYT Element RKT


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#17
Ja optilock kompenserer. Har ikke fattet at tagergaard har sådanne.
Må jeg få ret, ved riffelejere der bruger ringe uden optilock ?

Ja eller nej ![Wink]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#18
Jeg har Optilock og baseret på ovenstående inputs, er der bestilt tid hos den lokale våbensmed. Jeg går ud fra, at når underdelen af ringen er spændt op i drejebænken, så bliver der drejet af således at "tappen" fortsat holder målene, der skal passe i baserne. Hvis vi vælger at dreje og ikke shimme dem op.

Kikkerten har ialt 38 MOA intern spænd, så mon ikke jeg skal gå efter en 10-15 MOA tilt, således at jeg ikke kommer i den situation, at jeg ikke kan klikke nok ned ved f.eks. 100 meter.

M@x og høker, gode bud på hvor meget der skal fjernes fortil/lægges til bagtil, når der er 110 mm. mellem forkant af forreste og bagerste montager?
Svar
#19
10 MOA på 110 mm er lig med 0,3199mm (0,32mm)
15 MOA på 110 mm er lig med 0,4799mm (0,48mm)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Ja WSM. Godt ord igen [Smile].

@ Tagergård: Jeg har lige for sjov målt godstykkelsen på det aluminium en coladåse er lavet af. Jeg fik det til 0,15 mm. Det betyder så, at hvis du klipper shims af en coladåse og lægger under bagerste base, skal du bruge to lag for at få ca. 10 MOA og tre for at få ca. 15. (Bemærk dog, at der er forskel på dåser, og der er vist også forskel på godstykkelsen afhængig af om du klipper din shim ud nær toppen/bunden eller på midten af dåsen).

Jeg véd godt, at det er en usikker og aldeles uvederhæftig måde at gøre det på, som slet ikke er langtidsholdbar. Men for lige at eksperimentere med højdeforskellene og få en idé om, om du får klik nok ud af anstrengelserne, eller du måske endda får for mange så du ikke kan klikke ned på 100 meter går det nok.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)