Citat:quote:
Originally posted by Steen S
Tjae det var vel en ok udsendelse. Jeg kan dog frygte, at den vil skade jægernes sag mere end den gavner. Jeg frygter at den gennemsnitlige ikke-jæger sidder tilbage med et indtryk af, at de stort set blot hopper ud af bilen, og trykker på aftrækkeren efter at fået udpeget målet.
Og mage til krigsdans med højt hævede arme og fnisen efter at skudt et dyr, har jeg da aldrig set før [V]. Dette tror jeg også vil blive opfattet meget negativt af de fleste. Vi har sikkert forskellige måder at vise respekt for det nedlagte vildt, men denne kommer ikke med på min top 10 liste.
Steen S
Hej Sten.
Jeg er uenig med dig i, at det kan opfattes som om der blev skudt fra bilen. Vi så flere gange at de gik fra bilen for at jage spottet vildt. Hvad vi ikke så, var at de sad på bilen med riflen i hånd. Vi så derimod at de kravlede rundt i klipperne lige inden Tina nedlagde sin zebra.
Det var ikke specielt mange trofæer der var nedlagt i løbet af en uges jagt.
Med hensyn til Tinas zebra, synes jeg at PH-eren klokker godt og grundigt i det. Han ser flokken løbe i en retning, og et enkelt dyr i en anden retning. Vel har jeg ikke meget forstand på zebraer, men de er dog flokdyr som allerhelst vil følges ad, og selvfølgelig er det den trufne der går i modsat retning.
Med hensyn til krigsdans, så har jeg lige sidet og set fodboldlandskamp. Her synes jeg der i lige så høj grad er tale om krigsdans, ikke mindst når det var danskerne der scorede. Det var ikke kvindelandsholdet jeg så.
Jeg forstår godt at pigerne udtrykker deres glæde. Jeg kan godt huske den første buk jeg nedlagde. Hvor jeg ønskede at der var en jeg kunne dele glæden med.
Jeg huskert også den første buk min datter nedlagde, hvor jeg sad ved siden af hende.Jeg tror min glæde sikkert var meget større end hendes, dog uden at det førte til krig i England.
Generelt tror jeg at mandlige jægere har meget sværere ved at udtrykke glæden over et godt trofæ, nedlagt efter en spændende jagt, end kvindlige jægere har.
OK, våbenbetjeningen var måske ikke det bedste jeg har set, men hvordan var vi selv inden vi kom under behandling af kyndige folk.
Jeg har i dag været på skydebanen og her så jeg nogle jægersmænd fremvise en våbenbehandling/betjening som ikke var bedre.
Med hensyn til tidspunktet for programmet, synes jeg faktis at vi bør takke DR. Umiddelbart forinden viste de nemlig en film som til fulde viser hvor grusom naturen er. Ikke blot med at nogle dyr spiser andre, men også at en forkert valgt rute medførte en grusom død for et stort antal gnuer.
Ovenpå denne udsendelse synes jeg det var befriende at se hvad trofæjagt har af positiv betydning for vildtbestanden og for lokalbefolkningen i området.
Tag på jagt.
375ras
Rigtige autister har deres eget kaliber.