Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Montering af Harris "rembøjle"
#1
[Image: DSC02163.jpg]

Hej til alle oraklerne.
Jeg har købt Harris bipods Serie S model 25.
Østjysk var ikke leveringsdygtig i en komplet montage. Ekspedienten spurgte til om jeg evt. selv kunne lave den plade til løbskanalen, som rembøjebeslaget skal forankres i. Det sagde jeg selvfølgelig ja til ud fra den forestilling, at det blot skal være en kraftig aflang "spændeskive", der øger bærefladen. Nu er jeg kommet i tvivl. Jeg troede i første omgang, at møtrikken, som ses på billedet, skulle bruges på bolten oven på metalpladen i løbskanalen. Nu hælder jeg til, at det er en afstandsmøtrik, der skal justere rembøjlehullernes placering lige præcis i en afstand, så de kan flyttes ned for at møde de to tappe, der skal i indgreb og samle det hele. Hvis det er rigtigt må der skulle være gevind i metalpladen i løbskanalen, som bolten kan skrues op i.
Håber ikke at forklaringen er så snørklet, at det kun er mig, der forstår den[:o)]
Kan en eller flere give en kort og præcis monteringsanvisning, eller kommentere på det skrevne?
Mvh Walnut
Svar
#2
Brug en standart rembøjletræskrue.

http://www.uncle-mikes.com/products/sing...packs.html

Mvh JM
Svar
#3
Du skal bore et hul i forskæftet som gevindstangen passer i, derefter skal den sjove halvrunde møtrik forsænkes i et hul boret fra løbskanalen, der skal bores efter det runde mål på møtrikken( det er et eller andet tomsmål) så de små tænder kan gribe i træet og på den vis forhindre møtrikken i at køre med rundt.
Det du mangler er de små plastskiver som ligger an mod forskæftet. De er som små spændskiver i noget plast/gummiagtigt materiale.
Håber du forstod den snørklede forklaring[Big Grin]

Brug ikke en standard træskruemontage, den kan ikke holde i længden. Der er stort moment på den skrue når støttebenene bruges.

De to plader som går i indgreb, kommer ikke så langt op som du har dem på dit billed, de griber om stiften neden under det store beslag som skæftet hviler i. Og det du skal sikre dig er at rembøjlebeslaget ikke sidder løst i skæftet. Giv evt. skruen lidt locktite. Ellers kan den godt blive lidt løs efter lang tids brug.
Hvis du ikke fatter en meter af det her så send mig en PM.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
[Smile]
Alt forstået.
Tanken om den lille rillede møtrik som afstandsmøtrik opstod, fordi jeg har svært ved at se, at bolthovedet med hullerne, når det ligger an mod en forholdsvis flad underside af forskæftet, kan nå ned igennem det firkantede hul og møde de to flanger med tappene.Samlingen af delene skal jo foregå under hullet, fordi de to flanger skal trykkes åbne for at kunne gribe i hullerne. Jeg troede så, at bolthovedet med hullerne skulle skrues højere/ længere væk fra bunden af skæftet, så det blev muligt at nå længere ned igennem det firkantede hul.Jeg har dog haft problemer ved at acceptere bolthovedet stående som en stilk ud fra bunden af skæftet[:o)].
Hvis jeg har forstået dig rigtig Tonny har jeg, bortset fra de små plasticskiver, delene til montering. Bolthovedet skal monteres sikkert fra løbskanalen og sidde med kontakt til undersiden af forskæftet. Når det er sket, kan jeg lægge beslaget an mod undersiden af forskæftet og bringe de to samlingsdele i kontakt og låse det hele fast med "låseskruen, der trækker det hele sammen.
Mvh Walnut
Svar
#5
[quote]Originally posted by Walnut

[Smile]
Alt forstået.
Tanken om den lille rillede møtrik som afstandsmøtrik opstod, fordi jeg har svært ved at se, at bolthovedet med hullerne, når det ligger an mod en forholdsvis flad underside af forskæftet, kan nå ned igennem det firkantede hul og møde de to flanger med tappene.Samlingen af delene skal jo foregå under hullet, fordi de to flanger skal trykkes åbne for at kunne gribe i hullerne. Jeg troede så, at bolthovedet med hullerne skulle skrues højere/ længere væk fra bunden af skæftet, så det blev muligt at nå længere ned igennem det firkantede hul.Jeg har dog haft problemer ved at acceptere bolthovedet stående som en stilk ud fra bunden af skæftet[:o)].
Hvis jeg har forstået dig rigtig Tonny har jeg, bortset fra de små plasticskiver, delene til montering. Bolthovedet skal monteres sikkert fra løbskanalen og sidde med kontakt til undersiden af forskæftet. Når det er sket, kan jeg lægge beslaget an mod undersiden af forskæftet og bringe de to samlingsdele i kontakt og låse det hele fast med "låseskruen, der trækker det hele sammen.
Mvh Walnut

Hej Walnut
Pas på når du spænder møtrikken ned i skæfter.
Formen på møtrikken virker som kile og kan hvis man spænder for hård
bevirke at skæftet revner ( har prøver det selv på en 202 [xx(]).
Fræser nu en fordybning i skæftet og lægger en plan forstærkning i af
3 mm plade hvor der er skåret gevind i til holderen.
Hilsen Kanker
Svar
#6
Hej walnut. Det skal i hvert fald være den plane side der skal vende nedad, ellers må du lave en møtrikplade som Kanker foreslår ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Tak for alle indlæg[Smile] Jeg er færdig med at montere og har været nede at ligge [Big Grin]. Alt er gået godt. Jeg var gået helt skævt af en enkelt og ret væsentlig ting. Jeg troede, at bolthovedet med hullerne skulle ned gennem det firkantede hul for at fange de to tappe [:o)]. Det skal de ikke [:I] Flangerne med tappene føres op gennem det firkantede hul og der klemmes, så der bliver plads til bolthovedet imellem dem.Jeg har monteret med bolt og møtrik. Bliver der det mindste problem, bliver der lagt 3mm stål i løbskanalen.
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)