Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rejseberetning fra Sydafrika.. Nu med volume 2
Citat:quote:

Originally posted by Jimmy

HJEMME!!![8D][8D]

Lidt smadret ovenpå rejsen, men billeder og løgnehistorier kommer snart[Wink]

Jimmy

Ja.. så er den tur også overstået... Forstår ikke hvordan en 11 dages tur med 8 hele jagtdage kan gå så stærkt[Smile]
Denne gang skulle vi jage på 3 forskellige områder med meget varieret terræn. Lige fra meget kuperet og klippefyldt landskab til nærmest østafrikansk savanneland med spredte akacietræer og åbne bevoksninger..
Forskellige landskaber, og vidt forskellige former for besværligheder når der skulle pürsches ind på vildtet.

Jeg havde hjemmefra pønset lidt på at ville hilse på min bekendte fra 2007, den gamle Eland tyr, og så ham et par gange men det lykkedes desværre ikke at komme i nærheden af ham.
Kom i nærheden af nogle yngre tyre, men PH'en og mig var enige om at efterstræbe den gamle, men det lykkedes desværre ikke dennegang...

Jeg havde medbragt min 375 HH med 300 grains Nosler Partition, som gjorde arbejdet perfekt. Dog havde jeg forventet større udgangshuller end tilfældet var. Udgangshullet var kun minimalt mindre end indgangshullet, men ved åbning af dyrene sås en bred sårkanal med massiv blødning og det var absolut effektivt dræbende.

Det første stykke vildt jeg har held til at nedlægge er et Red Hartebeest. Det er et gammelt dyr med en abnorm opsats der mest af alt minder om den man ser på Cokes Hartebeest der lever væsentligt længere nordpå i Afrika.
Jeg skyder den på ca 180 meters afstand og rammer den med en høj bladkugle der perforerer begge lunger og river rygsøjlen over så den går ned i knaldet. Klokken var 6.48 så det var en perfekt måde at starte dagen på
[Image: Sydafrika2009052.jpg]

Senere samme formiddag får jeg øje på en Kudu tur da vi kommer kørende langs en flod og vi stiger af bilen og ser om vi kan komme i nærheden af den. Men Kuduer er jo ikke ligefrem verdens nemmeste dyr at komme i nærheden af og den løber op af et bjerg med meget tæt bevoksning og vi kan flere gange høre den løbe et stykke foran os.. længere op mod toppen.
Min PH foreslår at vi ændrer strategi og bevæger os ned mod foden af bjerget og ser om vi kan få øje på den nedefra.
Som sagt, så gjort og efter ca 5 minutter hvor vi går og kigger op får PH'en øje på kuduens horn der glimter i solen og vi får bragt os i stilling på ca 230 meters afstand hvor jeg kan lægge an på et træ og venter på at resten af dyret forhåbentlig præsenterer sig og efter noget der føles som en evighed træder den ud i det fri og jeg kan skyde. Kuglen går ind lavt ved den venstre skulder og på grund af den skrå vinkel går den ud et pænt stykke oppe på kroppens modsatte side. Vi kan se den triller nedad skråningen og der er kun at håbe at hornene ikke tager skade.. Heldigvis fik den kun et par skrabemærker på bagkroppen.
Hvis jagten havde været svær, så startede arbejdet nu for alvor. Den lå nu død oppe ad den temmeligt stejle og klippefyldte højderyg, så der var ikke andet at gøre end at brække og forlægge den på stedet og slæbe den ned stykke for stykke med en masse tynde negeres hjælp..
Moralen er: Skyd aldrig en kudu på en bjergside!!!
[Image: Sydafrika2009103.jpg]

Meget af tiden som ovenfor fortalt med Elandjagt, så det blev kun til et enkelt stykke vildt yderligere for mit vedkommende.
Denne impala. Skudt på ca 30 meters afstand med en skrå kugle der sad noget langt bagtil på bladet og gik skråt igennem og ud i den modsatte kølle så den løb ca 200 meter ind i krattet før den forendte. Jeg mener at dyret lige springer et splitsekund inden jeg skyder så derfor blev skuddet sådan.
Var på det tidspunkt mere end glad for at være grovkalibret, så jeg fik et godt gennemskud med en masse vævsskade selvom det godtnok var en klam gang milkshake da de åbnede bugen[xx(]
[Image: Sydafrika2009168.jpg]

Alt i alt endnu en dejlig tur i det sydligste og jeg er stadig ikke færdig med afrikansk jagt selvom jeg ikke er meget for at have fødderne lukket inde i støvler en hel dag i 30 graders varme[8D]

[Image: Sydafrika2009149.jpg]

Jimmy
Svar

Beskeder i denne tråd
Rejseberetning fra Sydafrika.. Nu med volume 2 - af Jimmy - 26-04-2009, 11:51 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)