08-07-2009, 02:06 PM
Citat:quote:
Originally posted by bundgaard
Helt på linie med GT.
At mene, at jagt på forskellige vildtarter nødvendigvis må vurderes udfra forskellige kriterier, er for mig logik. Fælles er naturligvis, at the kill skal ske så smertefrit og effektivt som muligt - det tror jeg, vi alle er enige om. Men at det skulle være mangel på respekt, at give en ræv en "grim" kugle, kan jeg ikke se.
Og i en lidt anden bolgade - men samme retning:
Der er nogle gange en tendens til, at hele situationen omkring skudafgivelsel skal koreograferes ned til mindste detalje. Det er al ære værd at være forsigtig og tilbageholdende - men én af jagtens helt essentielle kvaliteter er, at det hele sker "lige pludeselig" og ofte når du mindst venter det, så man skal reagere hurtigt og instinktivt. Det er kraftigt medvirkende til, at de instinkter som vi ulykkeligt har glemt i vores konforme såkaldt moderne samfund pludselig aktiveres og vi kommer i kontakt med "noget" i os selv, som mange ikke-jægere aldrig når at opleve.
Måske noget småfilosofisk bavl - men jeg tror på, at netop "det uventede" og kravet om instinktiv reaktion er noget af det, der gør, at jagten har mere fat i os end vores koner synes om.
Og når situationen byder, at der trækkes hurtigt, er det ikke altid man lige når at fumle rengefinderen op af lommen eller kan få ræven til at stille sig pænt med siden til og vente til man er klar i kulissen.
/bundgaard
Men det er jo netop her din erfaring og træning kommer dig til hjælp. Jo mere du har i rygsækken jo bedre er du forberedt når det "uventede" sker. Har du ikke skudt mere end de par skud du havde til prøven og kursuet op til, så er der laaaang vej igen og du vil kunne nå at lave meget lort inden dyret ligger der. Hvorimod dem, der træner, træner og træner lidt mere klarer sig bedre (godt).
Moralen kommer ind der, hvor du vælger ikke at skyde. Når du står i en situation, der trods alt din træning og erfaring, ikke syntes fornuftig. Så stopper du, det er det desværre bare ikke alle der gør.
Men jeg tror vi stort set er enige på det punkt herinde. Klaphattene er ikke et sted som her, de kunne risikere at blive "opdaget".
/Ugelvig
Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig
What we do in life - Echoes in eternity!
What we do in life - Echoes in eternity!