07-01-2011, 05:27 PM
@Dravis En del af det du skriver er jeg ganske enig i, men ikke alt. Etiske regler er basalt set et forsoeg paa at saette ord paa de vaerdier der boer gaelde - her blandt jaegere. Jeg kan fx ikke se at de skulle slutte der hvor dyret udaander. Som Storm skriver vil mange mene at der ikke er korrekt at skyde en fasan paa 2 meters afstand. Nogle vil maaske mene at der ikke er at give den en fair chance, til det vil andre saa sige at man saa mindste risikoen for anskydninger. Mit bud vil dog vaere at noget saadant bunder i at fuglen vil vaere uspiselig, og derfor fra gammel tid er anset ud uetisk omgang med viltet.
I oevrigt boer maalet med de etiske regler vaere at opnaa noget bestemt, som fx mindst mulig lidelse for viltet. Det vil en del dygtige skytter kunne opnaa med hoved/halsskud i visse situationer. Kan de bedoemme hvad der er de rigtige situationer har jeg ogsaa svaert ved at se at der skulle vaere noget uetisk i dette.
I oevrigt boer maalet med de etiske regler vaere at opnaa noget bestemt, som fx mindst mulig lidelse for viltet. Det vil en del dygtige skytter kunne opnaa med hoved/halsskud i visse situationer. Kan de bedoemme hvad der er de rigtige situationer har jeg ogsaa svaert ved at se at der skulle vaere noget uetisk i dette.
Mvh.
Yeti
Yeti