09-01-2011, 01:46 PM
Citat:quote:
Nu kunne man måske starte herinde, hvor der er en klub for den der har lavet et headshot.. Det er måske ikke det mest etisk korrekte og mange vil nok finde det forfærdeligt.
Jeg kender flere gamle jægere der ryster på hovedet af hoved/halsskud til råvildt og jeg mener heller ikke det er acceptabelt.
I bund og grund er det jo de gamle jægere der skal være gode forbilleder for de nye og unge jægere, så man kan få ført den gode etik og moral videre til den nye generation
ps. Så er jeg selv en yngre jæger på 25 år.
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Jeg er da lidt ked af at skulle være lidt af en lyseslukker, men jeg oplever alt for ofte at det netop er hos de ældre jægere etikken og moralen mangler. Du er ret heldig med din jagtlige omgangskreds, hvis alle de ældre jægere udviser en ordentlig etik og moral, og ikke "bare" går på jagt ud fra de normer de selv lærte engang i 60`erne.
I øvrigt behøver "man" jo ikke have ældre jægere til at lære sig om etik og moral, for det står så nydeligt beskrevet i det etiske regelsæt i jagtloven. Og så har en ansvarlig underviser vel også haft det inde i pensum da "man" tog sit jagttegn?
Vedr. blyhagl: Så er det da ret tankevækkende når man kommer ind i en svensk jagtbutik, og så snart ekspedienten hører at man taler dansk, udbryder:- Vi har ikke flere blyhagl hjemme, men får 10.000 nye hjem om 14 dage! UDEN at man har spurgt efter de satans blyhagl [}] Når man så spørger nærmere ind til ekspedientens udbrud, og får at vide at danske jægere nærmest flår dem ned fra hylden, så ville jeg være ualmindeligt blåøjet hvis jeg troede at de pågældende jægere udelukkende brugte blyhaglene i Sverige!
Det ville jo stemme ualmindeligt dårligt med at Danmarks Jægerforbund i samarbejde med politiet, følte sig foranlediget til at føre kontroller med hvad danske jægere har af patroner på sig, når de eksempelvis går på gåsejagt ..... eller hvad???
Som hovedregel anser jeg bevidste headshots som uetiske, men også KUN som hovedregel! For den regel må vige for nødvendigheden i visse tilfælde, og jeg har da et eksempel: Rævene i området oppe på vores jagt i Sverige har desværre fået skab, og så skal de væk for at begrænse udbruddet. Så der bliver skudt på den mindste chance vi har for at levere et dræbende skud med sikkert kuglefang. Jeg selv fik en med et spidst skud forfra på bringen af ræven, da den lige fik blottet sig i noget højt græs, med fast anlæg på bøjlen i min skydestige. Og min gemal fik en dagen efter, da den pludselig kom ud på sporet foran ham. Pga forholdene, havde han ikke andet valg end at forsøge fritstående og ramte den lige i hovedet med et 9,3`er projektil på ca 12 meters afstand ... mod mine ca 75 meters afstand med 30-06. Ingen af rævene var noget specielt kønt syn, og da især ikke min mands ..... Føj!
Min pointe her er at etikken og moralen i nogle tilfælde må vige for et nødvendigt onde [V]
Som Big Dane skrev:
Citat:quote:
For mig er det bedre at reagere på det, når ens grænser eller normer for, nu i dette tilfælde jagt, overskrides.
Hvilket jeg kun kan tilslutte mig fuldt og helt [^] (Og så ellers nøjes med at have ondt af ham, når han går glip af nogle fine jagtoplevelser, ved at have sine holdninger vedr. kvinder på jagt [] hvad denne tråd IKKE handler om! )
[] Farmor/Annelise
Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.