02-04-2011, 01:42 PM
Citat:quote:
Originally posted by Nemo
Hej Maubla.
Jeg er helt overbevist om at du ikke vil fortryde dit valg.
Zeiss er altså lidt bedre end Leupold, måske ikke på det tekniske men på det optiske, bla. er Zeiss nemmere at få fuld synsfelt i når du smider den til skulderen. En ikke uvæsentlig detalje ved eks. drivjagt.
Tillykke med dit valg.
Mvh. Nemo
Du har fuldstændig ret. Ved drivjagt betyder en paralaxfejl ikke det store, men hvis sammenligningen er på en 4,5-14x50 er interessen for drivjagt nok lille. I al fald med den kikkert.
Det er sagt/skrevet mange gange amerikanske kikkerter er til små mål i normal lys på lange hold.
De klassiske dyder i en europæer er store mål kort hold i dårligt lys. Her skal en gennemsnits Zeiss nok slå en Leu, men skal du ramme noget på længere hold som ikke lige passer med fabriks indstillingen for paralax vil jeg foretrække en leupold.
Den kræver godt nok at jeg placere mit øje mere præcist end Zeissen forlanger. Men derfor bliver paralaxfejl også mindre selvom jeg ikke har fået stillet den perfekt.
Men til fx drivjagt er det ligegyldigt, her ville jeg så bare hellere have en 1-4 eller aimpoint.
@Maubla du har uden tvivl fået en fin kikkert, men det er en kikkert med hel anden karakter end den du spurgte om erfa med.
VH Søren
Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev