03-04-2011, 04:43 PM
Citat:quote:Der er noget snak om at asiatere ikke kan tåle alkohol i samme mængder som europæere - nu vil jeg ikke sige "og amerikanere" for de er jo europæere når det kommer til stykket.
Originally posted by pern
Hej Happy.
Er problemet med alkohol ikke bare, at en grønlænder bliver meget kraftigere påvirket af selv små mængder end europæere ?
Jeg har selv en ven fra korea, og bare han får 3 alm pils svømmer øjenene rundt i hovedet på han.
Mvh Per
Det er noget med at de ikke har den samme genmasse og mangler ét eller andet i nedbrydelsen af alkohol, eller noget i den stil - de er i hvert fald gen-mæssigt stillet sådan, at de ikke tåler ret meget før de går under.
Det er imidlertid ikke tilfældet med inuitter, ikke i samme udstrækning i hvert fald.
Som jeg ser det, har inuitter ikke "indlært" det at drikke på samme måde som europæere.
Øl, vin og spiritus blev taget med herop på et meget sent tidspunkt og blev til dels taget med som et middel til at "styre" folket, så dermed er grønlænderne blevet "smidt" ud i druk uden at have så stor erfaring med det.
Europæere har siden middelalderen haft muligheden og kendskabet til øl, mjød, vin m.v. - samt til dels til spiritus.
Grønlænderne stiftede først bekendtskab med det efter der kom folk udefra til Grønland. Hvilket vil sige indenfor de sidste meget få generationer faktisk, hvor handel med verden udefra er accelereret.
Polarbears walk a lonely path..
But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Polarbears walk a lonely path..
But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)