10-05-2011, 01:12 PM
Citat:quote:
Originally posted by ID
Citat:quote:Det er anklagemyndigheden som skal bevise din skyld og ikke dig selv som skal bevise din uskyld (det er kun i skattesager Danmark har omvendt bevisbyrde, hvilket er slemt nok).
Originally posted by Kenneth
...........Det virker som om man skal bevise at man er uskyldig når man har brugt nødværge. Det burde være retssystemet der skulle bevise at nødværgen ikke var nødvendig/for voldsom. Om jeg har misforstået hvordan det reelt er, ved jeg ikke, men det er det indtryk man får.
I sager om selvforsvar, vil politiet som oftest sigte dig. Det kan virke urimeligt, men det kan faktisk spare dig for årelange civile søgsmål om erstatning o.lign. - når først du er frikendt i en straffesag, kan du ikke sagsøges civilt i den samme sag (for erstatninger o.lign. efter mange år).
@50GIJESS - Castle doktrinen giver dig ret til at slå ihjel for at forsvare dig eller personer som opholder sig lovligt i dit hjem. Reglen om at du ikke har en "duty to flee" finder også anvendelse i dansk ret d.v.s. at du i Danmark IKKE har pligt til at flygte.
I Danmark har du i princippet også ret til at slå ihjel for at forsvare dit liv men dit liv skal være i fare for at du gør det - du må ikke slå en indbrudstyv ihjel hvis ikke dit liv er i fare.
For at denne regel skal finde anvendelse i dansk ret, skal det utvetydigt være et spørgsmål om overfaldsmandens eller dit liv og her vil en dansk ret, langt hen af vejen, lægge din vurdering til grund.
Det man ikke anerkender i Danmark, er retten til at bevæbne sig præventivt og denne tanke er jeg helt enig i.
Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Tak for forklaringen ID - der var nogle dele jeg havde misforstået/fejltolket.
Hilsen Kenneth
-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den