21-05-2011, 11:50 PM
En tillægsspørgsmål, som rammer meget godt plet i forhold til emnet (håber jeg); Hvis man har en eller anden form for ballistisk sigtemiddel som MIL-DOT eller BR, TMR m.fl. kan man bruge sin ballistiktabel på alle forstørrelse såfremt sigtemidlet sidder i 1. billedplan (medforstørrende). Så langt så godt... Jeg har en Swarovski Z6 1.7-10x42 med BR sigte (Balistic Reticule) m. sigtet i 2. billedplan. Hvis jeg vil lave en ballistiktabel under anvendelse af disse afstandsmærker er jeg nødt til at gøre det på en bestemt zoom-faktor...feks 10x...alle andre zoom-faktorer passer den givne tabel ikke på...det er jeg også med på. Nu til spørgsmålet:
Hvorfor er 1 klik = 1 cm på 100 meter ved både zoom faktor 2 og 10 når sigtemidlet er placeret i 2. billedplan. Jeg ved at det forholder sig sådan, men kan ikke få det ind i hovedet hvorfor.
Hvis jeg fik monteret et kliktårn ville det jo være ligegyldigt med forstørrelsen i forhold til en sådan BDC. 1 klik = 1 cm på 100 meter, 2 cm på 200 meter osv. uanset om jeg var på 3x eller 10x zoom
lidt teknisk fnidder - jeg ved det, men det er rart at kende årsagen!
J.
Hvorfor er 1 klik = 1 cm på 100 meter ved både zoom faktor 2 og 10 når sigtemidlet er placeret i 2. billedplan. Jeg ved at det forholder sig sådan, men kan ikke få det ind i hovedet hvorfor.
Hvis jeg fik monteret et kliktårn ville det jo være ligegyldigt med forstørrelsen i forhold til en sådan BDC. 1 klik = 1 cm på 100 meter, 2 cm på 200 meter osv. uanset om jeg var på 3x eller 10x zoom
lidt teknisk fnidder - jeg ved det, men det er rart at kende årsagen!
J.