11-08-2011, 11:08 AM
Typen hedder multiplikator modsat et fastspolehjul.
Multiplikatorhjul
Hjulet har fået sin betegnelse på grund af den udveksling hjulet har via gearet. Når håndtaget drejes en omgang, kører spolen 4,2 til 5,1 omgange rundt.
Mulithjulet er særlig velegnet, når der skal kastes med lidt kraftigere liner og tunge agn samt til svært fiskeri (havfiskeri og kystfiskeri).
På multiplikatorhjulet findes:
Slirebremsen ved håndtaget, der kan indstilles således at overbelastning af linen undgås. Bremsen bruges under fiskeriet, når tunge fisk foretager udløb.
Da er det nødvendigt, at der kan trækkes line af spolen, uden at håndtaget kører baglæns.
Bagstop, der som regel er lydløs, findes på de fleste multiruller. Dette betyder, at hjulets håndtag ikke kan dreje baglæns, når bagstoppet er tilkoblet.
Magnetbremsen er en kastebremse, der hindrer lineoverløb under kast. Når spolen løber rundt induceres en strøm mellem et antal magnetpar og herved bremses spolen. Bremsens styrke kan indstilles, og bremsen virker kraftigst ved store spolehastigheder.
Den mekaniske bremse, der indstilles efter agnets vægt. Bremsen sikrer mod lineoverløb under kastet, og at spolen standser rotationen, når agnet rammer vandet.
Udløsertasten frikobler gear og håndtag inden kastet, og bevirker at spolen får en let gang under kastet. Udløsertasten findes i mange variationer.
Lineføreren findes på alle mindre multihjul og har til formål at fordele linen jævnt på spolen under indspinningen. På større havhjul undlades lineføreren.
Hjulets ramme støbes normalt i aluminium eller kulfiber (composite), og der kan udover de nævnte funktioner være varierende detaljer på multihjulene.
I grejkataloget oplyses hjulets:
1. udveksling
2. vægt i gram
3. linekapacitet i meter.
Fastspolehjulet
er den almindeligste hjultype, og det anvendes til mange former for fiskeri.
Hjulets spole står stille under kast og indspoling, og dette har givet navn til hjultypen. Ikke mindst til spinnefiskeri med lette agn, er fastspolehjulet velegent, og det er let at betjene.
På fastspolehjulet findes:
Spolen, der normalt let kan udskiftes, såfremt lystfiskeren ønsker at benytte en anden linetykkelse. På spolen er ofte angivet hvor mange meter line den kan rumme ved alternative linetykkelser.
Bøjlen, er fremstillet i metal og den fordeler linen på spolen under indspinningen, hvor bøjlen drejer rundt. Nogle fastspolehjul er forsynet med autocast, der letter klargøring af hjulet til kast.
Slirebremsen, på fastspolehjulet skal hindre, at linen overbelastes. Bremsen gør det muligt at trække line af hjulet, uden at håndtaget kører baglæns. Dette er en fordel, når der fanges større fisk. Bremsen kan indstilles, og der findes flere bremsefinesser på de forskellige udgaver af fastspolehjulet.
Bagstop, findes på de fleste fastspolehjul, og dette bevirker, at hjulet ikke kan køre baglæns, selv om håndtaget slippes. På de fleste hjul er bagstop-funktionen lydløs, men nogle hjultyper har bagstop med lyd.
Håndtaget, der på en del modeller kan monteres på både venstre og højre side af hjulet.
Hjulhuset, der kan være fremstillet i støbt aluminium eller i kulfiber (composite), der gør hjulet lettere.
Gearet i hjulhuset kan være støbt (billigt) eller maskinskåret (dyrt). Gearet bestemmer hjulets udveksling, der i reglen ligger mellem 3,2 og 6,2. Når hjulets håndtag drejes 1 omgang, rotoren spolen det antal omgange udvekslingen angiver. Fastspolehjul kan være forsynet med kuglelejer og/eller glidelejer.
Gode rustfri kuglelejer gør hjulet slidstærkt, men gør også hjulet dyrere at fremstille.
I grejkataloger oplyses ofte følgende om fastspolehjulet:
1. udveksling
2. vægt - i gram.
3. linekapacitet - i meter.
Lukkede fastspolehjul
Denne hjultype (B) anvendes til spinnefiskeri og medefiskeri. Bøjlen er erstattet af en spolekappe og en linefører. Hjulet har en indstillelig slirebremse, der hindrer, at linen overbelastes. Nogle lukkede fastspolehjul har endvidere bagstop og andre finesser.
Hjultypen er ikke særligt udbredt, og kasteevnen er ikke på højde med det åbne fastspolehjuls.
[IMG][/IMG]
Multiplikatorhjul
Hjulet har fået sin betegnelse på grund af den udveksling hjulet har via gearet. Når håndtaget drejes en omgang, kører spolen 4,2 til 5,1 omgange rundt.
Mulithjulet er særlig velegnet, når der skal kastes med lidt kraftigere liner og tunge agn samt til svært fiskeri (havfiskeri og kystfiskeri).
På multiplikatorhjulet findes:
Slirebremsen ved håndtaget, der kan indstilles således at overbelastning af linen undgås. Bremsen bruges under fiskeriet, når tunge fisk foretager udløb.
Da er det nødvendigt, at der kan trækkes line af spolen, uden at håndtaget kører baglæns.
Bagstop, der som regel er lydløs, findes på de fleste multiruller. Dette betyder, at hjulets håndtag ikke kan dreje baglæns, når bagstoppet er tilkoblet.
Magnetbremsen er en kastebremse, der hindrer lineoverløb under kast. Når spolen løber rundt induceres en strøm mellem et antal magnetpar og herved bremses spolen. Bremsens styrke kan indstilles, og bremsen virker kraftigst ved store spolehastigheder.
Den mekaniske bremse, der indstilles efter agnets vægt. Bremsen sikrer mod lineoverløb under kastet, og at spolen standser rotationen, når agnet rammer vandet.
Udløsertasten frikobler gear og håndtag inden kastet, og bevirker at spolen får en let gang under kastet. Udløsertasten findes i mange variationer.
Lineføreren findes på alle mindre multihjul og har til formål at fordele linen jævnt på spolen under indspinningen. På større havhjul undlades lineføreren.
Hjulets ramme støbes normalt i aluminium eller kulfiber (composite), og der kan udover de nævnte funktioner være varierende detaljer på multihjulene.
I grejkataloget oplyses hjulets:
1. udveksling
2. vægt i gram
3. linekapacitet i meter.
Fastspolehjulet
er den almindeligste hjultype, og det anvendes til mange former for fiskeri.
Hjulets spole står stille under kast og indspoling, og dette har givet navn til hjultypen. Ikke mindst til spinnefiskeri med lette agn, er fastspolehjulet velegent, og det er let at betjene.
På fastspolehjulet findes:
Spolen, der normalt let kan udskiftes, såfremt lystfiskeren ønsker at benytte en anden linetykkelse. På spolen er ofte angivet hvor mange meter line den kan rumme ved alternative linetykkelser.
Bøjlen, er fremstillet i metal og den fordeler linen på spolen under indspinningen, hvor bøjlen drejer rundt. Nogle fastspolehjul er forsynet med autocast, der letter klargøring af hjulet til kast.
Slirebremsen, på fastspolehjulet skal hindre, at linen overbelastes. Bremsen gør det muligt at trække line af hjulet, uden at håndtaget kører baglæns. Dette er en fordel, når der fanges større fisk. Bremsen kan indstilles, og der findes flere bremsefinesser på de forskellige udgaver af fastspolehjulet.
Bagstop, findes på de fleste fastspolehjul, og dette bevirker, at hjulet ikke kan køre baglæns, selv om håndtaget slippes. På de fleste hjul er bagstop-funktionen lydløs, men nogle hjultyper har bagstop med lyd.
Håndtaget, der på en del modeller kan monteres på både venstre og højre side af hjulet.
Hjulhuset, der kan være fremstillet i støbt aluminium eller i kulfiber (composite), der gør hjulet lettere.
Gearet i hjulhuset kan være støbt (billigt) eller maskinskåret (dyrt). Gearet bestemmer hjulets udveksling, der i reglen ligger mellem 3,2 og 6,2. Når hjulets håndtag drejes 1 omgang, rotoren spolen det antal omgange udvekslingen angiver. Fastspolehjul kan være forsynet med kuglelejer og/eller glidelejer.
Gode rustfri kuglelejer gør hjulet slidstærkt, men gør også hjulet dyrere at fremstille.
I grejkataloger oplyses ofte følgende om fastspolehjulet:
1. udveksling
2. vægt - i gram.
3. linekapacitet - i meter.
Lukkede fastspolehjul
Denne hjultype (B) anvendes til spinnefiskeri og medefiskeri. Bøjlen er erstattet af en spolekappe og en linefører. Hjulet har en indstillelig slirebremse, der hindrer, at linen overbelastes. Nogle lukkede fastspolehjul har endvidere bagstop og andre finesser.
Hjultypen er ikke særligt udbredt, og kasteevnen er ikke på højde med det åbne fastspolehjuls.
[IMG][/IMG]