19-08-2011, 04:27 PM
Citat:quote:
Originally posted by Christensen
@ Explore: På et tidspunkt læste jeg noget om jagt i affrika. Der var der en der mente at dræbende effekt af en kugle var moment(fart*vægt), og der ikke var en øget effekt over 700 meter per sekundt... Hvilket jeg synes er en ret interessant observation.
Jo det er der helt sikkert lige så mange meninger om som der er jægere []
Med min 243w kørte jeg først med 90 - 100 grains bly med 915 – 925 m/s hvor der var en del bukke som løb efter skud
Prøvede så 85 grains Interbond med 950 m/s som var lidt bedre
Til sidst gik jeg over til 85 grain TSX med 975 m/s hvor det kun er meget få der har løbet meget lidt.
Om det så er den omtalte hydrostatiske chok effekt der vælter dem omkring skal jeg ikke kunne sige, men jeg oplever det som at de falder på stedet i skuddet og ligger og bevæger i nogle sekunder inden de forender, som om at det kraftigere anslag fra kuglen slår dem omkuld og skaderne kuglen har lavet dør de af.
Sagt med andre ord ligger de og forender med den hurtige TSX kugler, hvor de med langsommere blykugler flere gange løber og forender
Men alt i alt så er de alle forendt, så derfor er der ingen af kuglerne der er ubrugelige til formålet
MVH Bjarne
MVH Bjarne