19-09-2011, 02:08 PM
Nej. Nogle sidder med to lokkere andre med 50.
Jeg plejer at bruge 16-18 stykker, som jeg fordeler i to grupper med en "landingsbane" imellem.
Gæssene flyver sammen og sidder gerne i familieflokke på markerne. Jeg bruger de grå plasticskaller. De er fine nok. De beste er nok flock-lokkerne, da de ikke blanke, når det regner... men skallerne virker fint - og så fylder de ikke så meget, når de er pakket.
Du skal placere lokkerne sådan, at de indkommende gæs ikke skal overflyde lokkerne for at lande. Fugle kan ikke lide at blive overfløjet.
Nogle sætter lokkerne i en "V-formation" med spidsen mod vinden. Jeg plejer at sætte dem i to cigarformede grupper med plads imellem. JEg sætter dem altid sådan, at hvis de var rigtige fugle, så kunne de lette, uden at skulle flyve over hinanden. Og jeg sætter dem på 20-15 meters afstand fra skjulet.
Lokkerne skal nogenkunde stå med næbbet mod vinden. Det må godt variere en lille smule - ikke gæs i en gåseflok står med snuden i præcis samme kompasretning - men de bryder sig generelt ikke om at få kold vind inde under fjerene bagfra...
Vær opmærksom på, at de fleste gæs laver en overflyvningsrunde for at sikre sig at terrænnet er uden trusler, inden de lander. Derfor giver det god mening af være tålmodig og vente med at rejse sig og forsøge at skyde gæssene, indtil de kommer rundt og lægger an til landing på stive vinger. Vent så med at skyde til du er sikker på de er inde over lokkerne. Så overholder du skudafstanden. Sigt altid på næbbet... Hagl der rammer hoved og hals er dræbende på gæs og slaget fra halg, der trænger ordentlig ind i brystmuskulaturen gør gæssene "uluftdygtige" - dvs. de falder ned, selvom skuddet måske ikke er øjeblikkeligt dræbende. Så kan hunden klare resten. Gæs er meget skudstærke - og bagskud på halvlange afstande giver anskydninger, så placer dig altis sådan, at gæssene flyver ind imod dig hen over lokkerne - eller måske i sideskud.
En vingeskudt gås kan løbe hurtigt væk - Derfor er det vigtigt at du har hunden ved din side - og ikke oppe i bilen. Så det er rigtig fint, hvis din hund kan ligge helt stille under camostoffet...
Tag evt. nogle stykker hegnstråd med, som er klippet op i 30 cm længde. Det kan bruges til at stikke ned gennem halsen på de gæs du skyder, så halsen kan formes som en gås der sidder og æder og den resterende ståltråd kan stikkes i jorden og holde lidt på det hele - hvis altså du vil bruge de skudte gæs som yderligere lokkere...
.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)
Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Jeg plejer at bruge 16-18 stykker, som jeg fordeler i to grupper med en "landingsbane" imellem.
Gæssene flyver sammen og sidder gerne i familieflokke på markerne. Jeg bruger de grå plasticskaller. De er fine nok. De beste er nok flock-lokkerne, da de ikke blanke, når det regner... men skallerne virker fint - og så fylder de ikke så meget, når de er pakket.
Du skal placere lokkerne sådan, at de indkommende gæs ikke skal overflyde lokkerne for at lande. Fugle kan ikke lide at blive overfløjet.
Nogle sætter lokkerne i en "V-formation" med spidsen mod vinden. Jeg plejer at sætte dem i to cigarformede grupper med plads imellem. JEg sætter dem altid sådan, at hvis de var rigtige fugle, så kunne de lette, uden at skulle flyve over hinanden. Og jeg sætter dem på 20-15 meters afstand fra skjulet.
Lokkerne skal nogenkunde stå med næbbet mod vinden. Det må godt variere en lille smule - ikke gæs i en gåseflok står med snuden i præcis samme kompasretning - men de bryder sig generelt ikke om at få kold vind inde under fjerene bagfra...
Vær opmærksom på, at de fleste gæs laver en overflyvningsrunde for at sikre sig at terrænnet er uden trusler, inden de lander. Derfor giver det god mening af være tålmodig og vente med at rejse sig og forsøge at skyde gæssene, indtil de kommer rundt og lægger an til landing på stive vinger. Vent så med at skyde til du er sikker på de er inde over lokkerne. Så overholder du skudafstanden. Sigt altid på næbbet... Hagl der rammer hoved og hals er dræbende på gæs og slaget fra halg, der trænger ordentlig ind i brystmuskulaturen gør gæssene "uluftdygtige" - dvs. de falder ned, selvom skuddet måske ikke er øjeblikkeligt dræbende. Så kan hunden klare resten. Gæs er meget skudstærke - og bagskud på halvlange afstande giver anskydninger, så placer dig altis sådan, at gæssene flyver ind imod dig hen over lokkerne - eller måske i sideskud.
En vingeskudt gås kan løbe hurtigt væk - Derfor er det vigtigt at du har hunden ved din side - og ikke oppe i bilen. Så det er rigtig fint, hvis din hund kan ligge helt stille under camostoffet...
Tag evt. nogle stykker hegnstråd med, som er klippet op i 30 cm længde. Det kan bruges til at stikke ned gennem halsen på de gæs du skyder, så halsen kan formes som en gås der sidder og æder og den resterende ståltråd kan stikkes i jorden og holde lidt på det hele - hvis altså du vil bruge de skudte gæs som yderligere lokkere...
.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)
Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)
Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)