Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mest præcise og holdbare riffelpibe ?
Citat:quote:

Originally posted by mini

Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Jeg spurgte engang Nordeuropas bedste kvindelige skiveskytte om netop det spørgsmål; på hvilket hun svarede: En Otterup, fordi den kan holde til 10.000 skud, uden at miste nævneværdigt i præcision. Derimod holder En Sauer-pibe kun til ca. 4.000 skud, før end det er nødvendigt at udskifte den! Citat slut!

Nutidens S &L-piber laves på samme måde og maskineri som i Otterup og når man hertil lægger det at Sauerrifler har det med at sige klik og knald på de forkerte tidspunkter (se andetsteds på forummet ang. vådeskud med Sauer) så forstår I vel hvorfor jeg holder mig til bl.a. en ældre Otterup, der ganske som forventet sætter tre skud oven i hinanden!

Hertil har jeg gode erfaringer med Sako (Sako- og Tikkapiber laves på samme fabrik). Min Winchester kan ikke holde helt samme præcision, men er alt rigeligt til jagtbrug, og har så andre fordele i form af en perfekt lås.

Vil du partout have en Sauer, så overvej evt. en CG 3000 eller en CG 4000, som er lavet på låse fra Sauer (CG 3000 = Sauer 80/90 og CG 4000 = Sauer 200), men med piber og skæfter fra Carl Gustav (=CG). CG's piber har nemlig et bedre ry end Sauers! Men bemærk at CG-fabrikken var aktiv helt ind i 1970'erne og muligvis endda længere, så det er altså ikke gamle piber fra aflagte militærrifler fra tyverne, der er tale om her!

Men som udgangspunkt kan du godt regne med at der er rigelig præcision i alle riffelpiber!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Lyder fornuftigt Ummimak. Umiddelbart ligger det måske ikke lige for at S&L piber skulle være spec. slidstærke da de ikke er hamrede og man må formode at strukturen i stålet er knapt så hårdt som i de hamrede piber. Nu har det måske ikke den største betydning da det største slid må forventes at være på pibens felter - men det r der forhåbentlig nogle der er meget mere kloge på end jeg er [Big Grin] Jeg ved at min M55 skyder ok med det meste, og super med håndladet, samt at juniors T3 skyder fabelagtigt med håndladet. Men ellers et interessant emne til når jeg får købt et våbenskab mere, og står med hatten i hånden hos våbenpusheren - igen [Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!

Hvorfor er det at et stykke metal der er blevet slået lidt på skulle være mere holdbart end andet.

Umiddelbart ville jeg tro at metallet er hærdet før man går igang med at skabe riffelgange mv. Og at det der er vigtigt for pibens holdbarhed dels er det metal der er valgt i udgangspunktet, og dels hvor glat det færdige resultat er, da det vel har en betydning for slitagen. Jeg ville tro at valget af metal er det vigtigste, men jeg glæder mig til at nogle af metaleksperterne kommer på banen, for den gruppe hører jeg bestemt ikke til.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar

Beskeder i denne tråd
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af LOA - 21-01-2012, 03:01 AM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af RLJ - 21-01-2012, 08:10 PM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af Boryx - 23-01-2012, 12:40 AM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af Boryx - 23-01-2012, 01:10 AM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af mini - 23-01-2012, 12:34 PM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af yeti - 23-01-2012, 08:57 PM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af Santo - 24-01-2012, 01:28 AM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af Beast - 25-01-2012, 02:29 AM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af LOA - 25-01-2012, 04:15 PM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af mini - 27-01-2012, 07:24 PM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af Høgh - 27-01-2012, 08:42 PM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af TSX - 29-01-2012, 03:05 PM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af LOA - 30-01-2012, 01:22 AM
Mest præcise og holdbare riffelpibe ? - af TSX - 30-01-2012, 11:22 AM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)