06-02-2012, 01:08 AM
Citat:quote:Det tog lidt tid at finde den "gældende tekst" - men findes her for stærkstrømbekendtgørelsens bestemmelser for sprængstofrum - kap. 806 [:0][B)]:
Har lige indscannet min tilladelse, og det punkt jeg undrede mig over er nr. 10 klat hvor der omtales "Rummet". Men om der så i stærkstrømregl. for EX rum er omtalt de 2 meter kan jo godt være. På min gamle tilladelse stod der nemlig de konkrete afstande, så dte er lidt forvirrende.
- der står IKKE noget om 2 meter og 1,5 meter !
Hele teksten (gå til kap 806):
https://www.retsinformation.dk/forms/R07...x?id=25862
806.2.1 Sprængstofrum (definition)
Sprængstofrum er rum, hvori der oplagres eller arbejdes med eksplosivstoffer, genstande ladet med eksplosivstoffer, såsom ammunition, tændmidler, andre ammunitionskomponenter, pyroteknisk materiel (fyrværkerisager) o.l.
Note Rum, hvori der oplagres eksplosivstoffer i begrænset mængde i overensstemmelse med de af Beredskabsstyrelsen udarbejdede forskrifter, betragtes ikke som sprængstofrum.
Det kan f.eks. gælde i boliger og butikker.
Summasummarum:
I tilladelsen nævnes: "Den eletriske installation skal udføres efter Stærkstrømsbekendtgørelsens bestemmelser for sprængstofrum"
HOVEDPROBLEMET er, at der på tilladelsen ikke længere står noget om afstandskrav som i den gamle: Den elektriske installation skal i indtil 1,5 m højde over arbejdsbord og i indtil 2 m afstand fra arbejdsplads - Nu gælder stærkstrømsbekendtgørelsen for HELE rummet og ikke kun tæt på stedet hvor der lades!
Jeg håber inderligt bare at de har glemt det - men som det er formuleret på de nye tilladelser er HELE rummet nu er et sprængstofrum - Kat. 1!
HVIS jeg har ret, hvad jeg ikke håber!!! er "hjemmeladning" allerede nu omfattet af sprængstofrum Kat. 1 og dertil hørende krav til de elektriske installationer - så bliver det en vanskelig og dyr omgang at indrette et hjemmeladningsrum i en privat bolig.... [V]
- Jeg må således OPLAGRE en mindre mængde krudt, uden at det er et spængstofrum - men så snart jeg "piller proppen af krudtdåsen" forvandles rummet til et sprængstofrum kat. 1 !
Så er der kun, at bære ladebordet ud i haven når "proppen" skal af?
Jeg stemmer for, at de afstandskrav skal tilbage på tilladelsen!
--------------------------------------------------------
Her er et uddrag fra Kapitel 806 som giver stof til eftertanke i dit lille hyggelige sprængstofrum derhjemme::
Kabler og kappeledninger skal kunne modstå de mekaniske, kemiske og termiske påvirkninger, som de kan blive udsat for.
Kabelgennemføringer fra et sprængstofrum af én kategori til et rum af en anden kategori, eller fra et sprængstofrum til et andet rum, skal være lukket tæt, f.eks. ved forsegling eller sandfyldning.
Ubenyttede indføringer i elektrisk materiel skal være lukket med dertil beregnede blindpropper.
Der må ikke anvendes forlængerledninger eller tilledninger med apparatkontakt.
Stikkontakter skal være med låg og være således indrettet, at stikpropper kun kan indsættes eller udtages i spændingsløs tilstand.
I rum, hvori der oplagres eksplosivstoffer eller genstande ladet med eksplosivstoffer, må der ikke være stikkontakter.
Fast monterede armaturer skal til beskyttelse af lyskilden være forsynet med afskærmning. Dersom armaturerne kan blive udsat for mekaniske påvirkninger, skal de være forsynet med et beskyttelsesgitter.
Fast monterede armaturer for udladningslamper skal i sprængstofrum af kategori I være i eksplosionsbeskyttet udførelse.
Transportable armaturer, håndlamper o.l. skal i sprængstofrum være i eksplosionsbeskyttet udførelse.
Andre belysningsgenstande end de forannævnte armaturer, som f.eks. signallamper, skal opfylde bestemmelserne for fast monterede armaturer i første afsnit.
** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **
** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **