17-02-2012, 05:32 PM
Jeg har nu spurgt Norma og de er ude på meget tynd is i spørgsmålet...kan ikke rigtigt henvise til håndfaste beviser indhentet under sammenlignelige forhold og de kan slet ikke forklare fænomenet (som mærkeligt nok heller ikke er beskrevet i en eneste af de - temmelig "langhårede - ballistiske teoribøger jeg har stående i reolen). I virkeligheden er det reativt enkelt at bevise/afkræfte fænomenet i praksis og dermed (måske) finde en ny kraft, som nutidens ballistikere har overset (I think NOT):
200 eller blot 100 skud fra samme lotnummer affyres af samme skytte samme dag. Hver andet skud til en skive på hhv. 100 meter og 300 meter. Derpå måles grupperne på de to skiver
Lur mig om ikke 300 meter gruppen er mindst 3x så stor som 100 meter gruppen - ellers bliver vi klogere.
Jeg har i øvrigt endnu engang læst den artikel af Robert A. Rinker, som M@x henviser til. En glimrende artikel om precession og nutation, afdrift og afbøjning men den påstår på ingen måde, at der findes en kraft, som kan give tættere grupper på længere afstande, end hvad der rent geometrisk må forventes.
[center][/center]
Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
200 eller blot 100 skud fra samme lotnummer affyres af samme skytte samme dag. Hver andet skud til en skive på hhv. 100 meter og 300 meter. Derpå måles grupperne på de to skiver
Lur mig om ikke 300 meter gruppen er mindst 3x så stor som 100 meter gruppen - ellers bliver vi klogere.
Jeg har i øvrigt endnu engang læst den artikel af Robert A. Rinker, som M@x henviser til. En glimrende artikel om precession og nutation, afdrift og afbøjning men den påstår på ingen måde, at der findes en kraft, som kan give tættere grupper på længere afstande, end hvad der rent geometrisk må forventes.
[center][/center]
Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.