Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er det rimeligt at forlange god skydning før tur ?
@barebow
Misforstå mig nu ikke, jeg mener det er fint, hvis folk skyder godt, men ikke et krav for en god jæger.

Læs hvad Lars skriver, gæsten han omtaler vidste hvad han kunne og leverede ingen anskydninger.

Da jeg i sin tid var stalker for jagtgæster i Skotland oplevede jeg lidt af hvert. Når sesonen er slut og du igennem hele sesonen har haft en eller to nye jægere hver uge, har man lært lidt om at se folk an.

Jeg lod altid frisk ankommende jagtgæster skyde et par skud på en papkasse, 120-130 meter. Nogle skød 2 skud, andre skød betydeligt flere. Ved enkelte af disse jagtgæster må jeg indrømme at være blevet imponeret af god skydefærdighed.
Det er bare ikke nødvendigvis de gode bane-skytter som undgår anskydninger!!!!!

Dem der normalvis har mindst risiko for anskydninger er de folk som kender deres begrænsninger, og skyder efter dem[Smile]. (se det er gode jægere)

At en skytte er skarpskytte på et stykke pap betyder ikke at vedkommene også er det når der er et stykke drømmevildt for enden af riflen.
Folk får bukkefeber, de kan ikke styre sig, nogle er for utålmodige, andre for selvsikre. Det er for de fleste noget helt andet at skyde på et stykke vildt, som det er at skulle ramme et stykke pap, og for nogle folk har de to ting intet med hinanden at gøre.

Du udtalte følgende:
Jeg synes helt sikkert IKKE at skuddet er fint hvis du kan ramme med 5 ud af 6 indenfor 20cm på 100m. En sådan spredning vil sagtens kunne være udenfor et reelt dræbende træfområde (ergo en anskydning) på eksempelvis en lille rå og så er det da helt nogo. 5 ud af 6 på måske 10-12cm er fair nok, men intet mindre kan gøre det. Det kan da umuligt være tilfredsstillende bare "sådan cirka at ramme", som jeg jo vil betragte kravene til prøven som.

Jo, hvis det er nedestående skive vi taler om er et hvilket som helst skud inden for ringen godt.
http://www.huntersmagazine.com/article/d...pr%C3%B8ve

Jeg ved godt du ikke har så meget jagterfaring lige nu (du får forhåbentligt masser af gode jagterfaringer i de kommende år[Smile])
Du vil i den forbindelse opdage at råvildt dør meget hurtigt når det bliver ramt i ribbenene. Det løber måske 100 meter, hvilket jo er helt normalt.

Jeg prøver heller ikke at foreskrive dig noget, prøver kun på at give dig et par gode erfaringer jeg selv har gjordt mig.
Du må naturligvis selv om hvad du forlanger af de folk du vil have med på jagt, og hvis du mener de skal kunne ramme inden for et givent areal på et stykke papir, så er det bare sådan det skal værer.

Det er en god ting at træne med sin riffel, men der vil nogle gange komme anskydninger og forbiskydninger.
Hvis der er en jæger der fortæller dig at han/hun aldrig har lavet, hverken en anskydning eller forbiskud er det fordi vedkommende ikke har skudt meget vildt.

Endeligt er der en sidste ting:
Jeg vil sige det således. Vi har som udgangspunkt en aftale om at skydning på vore ture foregår sådan at vi, som det første, ikke skyder til løbende vildt. Som det andet stort set altid anvender bipod, 3-benet skydestok eller skyder fra tårn med fast anlæg, så som udgangspunkt er det for os ok at kunne skyde rimeligt selv fra bænk. Der er selvfølgelig altid anledning til at blive endnu bedre og kunne da godt finde på at sammensætte et helt jagtprogram til skydning.

De folk jeg råder dig til at passe på, siger ja til din parole, men gør hvad der passer dem når de er derude.
Der er bare folk (nogle af dem suverent gode skytter) som ikke kan styre sig når de får noget for riflen, disse menesker skyder bare og dem bør du prøve at undgå. Disse folk kommer som oftest med lange mærklige undskyldninger for deres opførsel, hvis det bliver opdaget[Sad!][xx(], og de kan virkeligt spolere en jagt.

Som jeg nævnte tidligere, er det dig der bestemmer, eventuelle krav til dine gæster. Du skal i den forbindelse kræve det som du mener er vigtigt, uanset hvad andre her på forummet mener.

Det var så bare lige min mening[Big Grin]
Sonny
Svar

Beskeder i denne tråd
Er det rimeligt at forlange god skydning før tur ? - af bobo - 09-04-2012, 09:16 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)