27-05-2012, 08:24 PM
Netop den høje stigning gør at man ikke ser samme tendens til at projektilet er marginalt stabilt og dermed "i uro" forholdsvis tæt på mundingen.
rundnæsede fuldkappede projektiler der er afskudt i en riffel med marginal stigning i forhold til projektilets længde, f.eks. ældre 375H&H rifler med 300 grains solids fik et måske fortjent ry for manglende penetration og tumblende kugler på helt kort hold.
Dette kunne fint skyldes ovenstående problem med stabilisering.
Det kan altså ikke relateres til en forbedret rotationsstabilisering i dyrets krop.
Jeg fandt min fysikbog frem, og rotations-stabilisering afhænger direkte af mediets densitet. Et uhomogent materiale med ca. 70% vand vil have ca. samme densitet som vand. Med andre ord så vil det kræve op mod 1200 gange hurtigere rotation at stabilisere projektilet!
Det er jo selvsagt umuligt at opnå ved hjælp at konventionel riffel-teknik.
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
rundnæsede fuldkappede projektiler der er afskudt i en riffel med marginal stigning i forhold til projektilets længde, f.eks. ældre 375H&H rifler med 300 grains solids fik et måske fortjent ry for manglende penetration og tumblende kugler på helt kort hold.
Dette kunne fint skyldes ovenstående problem med stabilisering.
Det kan altså ikke relateres til en forbedret rotationsstabilisering i dyrets krop.
Jeg fandt min fysikbog frem, og rotations-stabilisering afhænger direkte af mediets densitet. Et uhomogent materiale med ca. 70% vand vil have ca. samme densitet som vand. Med andre ord så vil det kræve op mod 1200 gange hurtigere rotation at stabilisere projektilet!
Det er jo selvsagt umuligt at opnå ved hjælp at konventionel riffel-teknik.
Hilsner
Hilsner
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"