15-06-2012, 02:54 AM
Citat:quote:
Originally posted by dravis
@LWL ...
Jeg kiggede lige min "jagtjournal" ignennem...
Jeg har medtaget ALT riffelskudt vildt og regulering ...
Korteste succesfulde (dødt dyr, uden opfølgning) ca 3,5 m (And, hovedskud, 222Rem)
Længste : Krage, (lettere adskildt..[:I], stendød [^]) Afstand 428 m, 6,5x55 - 7 grams Scenar.
Råvildt:
Korteste skudafstand: ca. 10 m, Buk, stor kraftig gaffel, 22-250, flugtafstand ca 50 m. lunge-hjertekugle med 55 grains B-Tip
længste skudafstand: Buk, pindet 6-ender ... 210 m, flugtafstand 30 m, 6,5x55 100 grains Barnes-X
Så, jo --- der er mange steder i DK (særligt i det mørke jylland[^])hvor vi har afstande over 150 m til vildtet ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Selvom ens terræn indbyder til lange skud behøver man jo ikke skyde på mere end 150 meter. På mit terræn er der mulighed for skud på 1,2 km, men det kommer jeg selvfølgelig aldrig til at udnytte. Nu har jeg kun skudt tre stykker råvildt og de har været skudt på 80, 110 og 130 meter. Den ringeste skudplacering var på 80 meters afstand[:I] Dårlig skudstilling på trods af bipod resulterede i et skud lavt i ryggen (flugtafstand=80 cm nedaf[:o)]).
Jeg har dog haft råvildt for ude på 200 meter, men så mange andre faktorer (naboskel, ringe kuglefang osv) har afholdt mig fra at skyde på trods at perfekt anlæg (siddende med bipod).
Men ja, hvis gammelråen (der skal bortskydes) eller ræven kommer på 200 meter vil jeg slippe en kugle, hvis det er forsvarligt.
Den bedste investering jeg har gjort er en afstandsmåler. Jeg har udmålt en masse afstande i de forskellige jagtterræner og kender så afstande til visse fixpunkter. Så kan jeg, når jeg er på riffeljagt, hurtigt vurdere om dyret er 100 eller 200 meter ude.
Afstandmåleren var et skrummel af en bushnell, købt brugt til den voldsomme sum af 450 kroner. Kan kun anbefales, hvis man ikke er helt skarp i afstandvurdering.