03-08-2012, 07:56 PM
Citat:quote:
Originally posted by mikkelhund
Hej Thedarkside
Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal svare på dine indlæg, andet end de oser langt væk af mangel på praktisk erfaring.....
Sat lidt på spidsen, så er en anskydning en mere naturlig død for et stykke vildt end et smertefrit knald og lyset slukker. I naturen er døden oftest forbundet med ufattelige lidelser ( kulde, sult, sygdom, skader etc. etc.) Det er de færreste dyr der falder om med et hjertestop eller sover stille ind.
Normalt ville jeg aldrig skyde på 450 meter, men når jeg har spinket og sparet i to år, rejst 49 timer, reddet på en møgkrikke i seks dage, kravlet op i knap 5000 meters højde for tiende gang og efterhånden erfaret at vi ikke kommer meget nærmere end de 450 meter, ja så bliver jeg nok en smule anløben og skyder. Ibexen døde en unaturlig død.....Alternativet for den var at vente på den ikke havde flere tænder i munden og ulvene skulle fange den sulten og afkræftet....
Mvh Thomas
Constipated people just don't give a crap
Svært/udfordrende jagt retfærdigøre ikke i min bog at man tager en chance. Om afstanden er 100 eller 500 er jeg ligeglad med. Jeg skyder (på jagt) max på 150-200 meter, afhængig af vind og bytte. Længere ude kan jeg ikke sætte et skud, der er godt nok til mig. Det er individuelt hvor langt man forsvarligt kan skyde på vildt.
At en anskydning er en naturlig død for dyr er jeg meget uenig i. Mange dyr lider naturligvis når de bliver for svage/syge. Men at dyr bliver gamle og får ondt, retfærdiggøre efter min mening ikke at man så skyder uden at være rimelig sikker på at man dræber dyret.
Når jeg er på jagt skal skydningen være nem (i hvert fald når det er riffeljagt), forstået på den måde at jeg er sikker på at jeg rammer som jeg skal. Man kan aldrig være 100 % sikker, det ved jeg. Jeg er før blevet snydt af kraftig sidevind og skuddet har ikke siddet som jeg ville. Men man kan minimere variablerne, fx ved at skyde på kroppen fremfor halsen og skyde på lidt kortere afstande. Jeg vil tro man kan reducere antallet af anskydninger på hjortevildt kraftig hvis folk ikke skød på halsen. Nogle kan godt, men der er også mange der ikke kan.