31-08-2012, 01:48 PM
Fuldstændigt korrekt.
Jeg fandt lige denne: http://www.alu.dk/grafik/Form_og_stof.PDF
Som det fremgår af det generaliserende skema på side 19 ligger værdien generelt ligger mellem 70 og 79 for aluminiumslegeringer. Selvklart der kan komme lidt højere eller lavere værdier grundet legeringer.
Men skulle man nå bare 100Mpa så skulle den procentvise andel af legeringsstof være voldsomt høj og af et stof med et meget højt E-modul, for så stadig at lande på et tal der kun er det halve af værdien for stål.
Det er mig bekendt simpel % regning.
Ved stål angives der også 190 til 210 og det stammer fra at hhv. krom og nikkel har et væsentligt højere E modul hvorved f.eks rustfast stål har et lidt højere E-modul grundet disse legeringsstoffer.
En anden lille detalje til fortalerne for "astrunautalu" er at det har en længdeudvidelseskoefficient der er CA. 35% større end stål.
Det medfører således at når f.eks en rail er "indspændt" i begge ender så vil den slå en større "bule" på midten end en ditto i stål.
Tænk på det[]
Aluminium er et fantastisk materiale til mange ting, men man bør nok kikke lidt ind i konstruktionen i det specifikke tilfælde??
At bruge flosklen "aircraft grade" alu i reklame øjemed taler nok lidt for sig selv[][B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
Jeg fandt lige denne: http://www.alu.dk/grafik/Form_og_stof.PDF
Som det fremgår af det generaliserende skema på side 19 ligger værdien generelt ligger mellem 70 og 79 for aluminiumslegeringer. Selvklart der kan komme lidt højere eller lavere værdier grundet legeringer.
Men skulle man nå bare 100Mpa så skulle den procentvise andel af legeringsstof være voldsomt høj og af et stof med et meget højt E-modul, for så stadig at lande på et tal der kun er det halve af værdien for stål.
Det er mig bekendt simpel % regning.
Ved stål angives der også 190 til 210 og det stammer fra at hhv. krom og nikkel har et væsentligt højere E modul hvorved f.eks rustfast stål har et lidt højere E-modul grundet disse legeringsstoffer.
En anden lille detalje til fortalerne for "astrunautalu" er at det har en længdeudvidelseskoefficient der er CA. 35% større end stål.
Det medfører således at når f.eks en rail er "indspændt" i begge ender så vil den slå en større "bule" på midten end en ditto i stål.
Tænk på det[]
Aluminium er et fantastisk materiale til mange ting, men man bør nok kikke lidt ind i konstruktionen i det specifikke tilfælde??
At bruge flosklen "aircraft grade" alu i reklame øjemed taler nok lidt for sig selv[][B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]