29-10-2012, 01:51 PM
Jeg vil da godt forsøge med et par (lidt mere) ædruelige bud.
De fleste rifler af den type har en rekylknast på undersiden af låsestolen. Det er meningen at rekylknasten skal optage energien fra skudet, og lede den ned i skæftet. Men hvis pasningen er for dårlig, og der f.eks. ikke engang er glasbeddet, så kan der være et slup mellem skæftet og rekylknasten. I det tilfælde vil rekylenergien blive optaget af skæfteskruerne, især den bagerste. Og lige ved bagerste skæfteskrue er skæftet allersvagest, så det er her revner og/eller brud opstår.
jeg synes det ligner sådan et træthedsbrud, fremkaldt af rekylen. Det behøver ikke have meget med kalibret at gøre, rekylen fra en 6,5x55 kan sagtens flække et skæfte med dårlig eller helt manglende kontakt til rekylknasten.
En anden ulempe ved tilstanden er, at rekylenergien optages uens fra gang til gang, hvilket giver større egenspredning. Så det er altid en god idé at glasbedde en riffel, hvis ikke det er gjort fra producentens side.
Din riffel er ikke bedded på klassisk vis, men der er limet en fiberklods i skæftet som rekylknasten skal ligge an på. Jeg ved ikke om der kan have været dårlig pasning her, det er ellers en metode der anvendes i mange rifler, og som normalt ikke giver problemer. Du kan se på billedet nederst side 12 i denne artikel hvordan det er lavet: http://www.jagd-shop.at/press/NewZealandGuns&hunting.pdf. Men den halvcylindriske pillar bedding der er anvendt ved bagerste skæfteskrue ser ud til lige præcis at have formen til at virke som en kile der beskadiger skæftet mere og mere for hvert skud, hvis den får lov til at optage rekylkræfterne. I dit sted ville jeg lige skrue de to skæfteskruer ud, og skille låsen fra forskæftet. Så ville jeg prøve at lægge en lille smule modellervoks på den bagerste flade af indlægget i skæftet og samle igen. Når du så skiller det ad igen, kan du se på mængden af modellervoks der er tilbage, om der har været luft mellem rekylklods og skæfteindlæg.
Just my 50 cents [].
P.S. Lige et spørgsmål: Har du indskudt riflen i en skydebænk ?
Visse skydebænke er lukkede i bagenden, så bagkappen ikke ligger an mod din skulder, men mod "bunden" af skydebænken. Bruger man sådan én, bliver riflen bremset meget hårdt og kontant, og så stiger belastningen fra rekylen helt vildt. Det kan i sig selv godt flække et skæfte på en ellers fejlfri riffel. Vi kan jo nemt svaje 5 cm bagud når vi optager rekylen fra en riffel. Hvis skydebænken kun tillader en bevægelse bagud på 2,5-5 mm har du belastet skæftet 10-20 gange mere end normalt, og det kan være mere end det kan tåle.
M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
De fleste rifler af den type har en rekylknast på undersiden af låsestolen. Det er meningen at rekylknasten skal optage energien fra skudet, og lede den ned i skæftet. Men hvis pasningen er for dårlig, og der f.eks. ikke engang er glasbeddet, så kan der være et slup mellem skæftet og rekylknasten. I det tilfælde vil rekylenergien blive optaget af skæfteskruerne, især den bagerste. Og lige ved bagerste skæfteskrue er skæftet allersvagest, så det er her revner og/eller brud opstår.
jeg synes det ligner sådan et træthedsbrud, fremkaldt af rekylen. Det behøver ikke have meget med kalibret at gøre, rekylen fra en 6,5x55 kan sagtens flække et skæfte med dårlig eller helt manglende kontakt til rekylknasten.
En anden ulempe ved tilstanden er, at rekylenergien optages uens fra gang til gang, hvilket giver større egenspredning. Så det er altid en god idé at glasbedde en riffel, hvis ikke det er gjort fra producentens side.
Din riffel er ikke bedded på klassisk vis, men der er limet en fiberklods i skæftet som rekylknasten skal ligge an på. Jeg ved ikke om der kan have været dårlig pasning her, det er ellers en metode der anvendes i mange rifler, og som normalt ikke giver problemer. Du kan se på billedet nederst side 12 i denne artikel hvordan det er lavet: http://www.jagd-shop.at/press/NewZealandGuns&hunting.pdf. Men den halvcylindriske pillar bedding der er anvendt ved bagerste skæfteskrue ser ud til lige præcis at have formen til at virke som en kile der beskadiger skæftet mere og mere for hvert skud, hvis den får lov til at optage rekylkræfterne. I dit sted ville jeg lige skrue de to skæfteskruer ud, og skille låsen fra forskæftet. Så ville jeg prøve at lægge en lille smule modellervoks på den bagerste flade af indlægget i skæftet og samle igen. Når du så skiller det ad igen, kan du se på mængden af modellervoks der er tilbage, om der har været luft mellem rekylklods og skæfteindlæg.
Just my 50 cents [].
P.S. Lige et spørgsmål: Har du indskudt riflen i en skydebænk ?
Visse skydebænke er lukkede i bagenden, så bagkappen ikke ligger an mod din skulder, men mod "bunden" af skydebænken. Bruger man sådan én, bliver riflen bremset meget hårdt og kontant, og så stiger belastningen fra rekylen helt vildt. Det kan i sig selv godt flække et skæfte på en ellers fejlfri riffel. Vi kan jo nemt svaje 5 cm bagud når vi optager rekylen fra en riffel. Hvis skydebænken kun tillader en bevægelse bagud på 2,5-5 mm har du belastet skæftet 10-20 gange mere end normalt, og det kan være mere end det kan tåle.
M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
Hilsen Lasse
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.