Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Twist og molycoatede projektiler i 22-250
Citat:quote:

Originally posted by mini

Hej alle i kloge hoveder.

Jeg har en 22-250 rem. som angiveligt har en twistrate på 14"

Jeg lader normalt med 55grs. projektiler og præc er ok til jagt uden dog at være imponerende - faktisk skyder min .308W mere præcist.

Jeg har prøvet molycoatede projektiler, og ved at det ikke er god latin at blande moly-og ikke molycoatede. Men det har dog ikke indvirket hverken positivt eller negativt på præcisionen.

Jeg er klar over at jeg skal lægge "Niels Helveg taktikken" på hylden og vælge - moly eller ikke, men vil jeg kunne øge præcisionen ved at gå ned i kuglevægt[?][?][?]

evt. 30 el. 40 grs. [?][?]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!

Med mindre at du oplever væltende kugler, er der intet teknisk belæg for at påstå at øget stigning eller lettere kugler skulle kunne prestere bedre precicion.
Indenfo benchrest, og ekstrem langholdsskydning, tilstræber man derimod den længst mulige stigning i piberne, faktisk mener man at maksimal precicion opnåes precist før kuglen begynder at vælte.

Forklaringen er at enhver form for skæv entring af kuglen i riffelgangen, usymetriske projektiler eller ubalance i projektilet, vil få forstærket de negative effekter, jo højere omdrejninger du får på kuglen.
Svar

Beskeder i denne tråd
Twist og molycoatede projektiler i 22-250 - af n a - 21-11-2012, 09:28 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)