26-11-2012, 03:45 PM
Citat:quote:Det er på alle måder helt forkert !
Originally posted by CP
Da den jo ikke er registreret skal den i princippet afleveres til politiet til destruktion.
Jeg ved godt, at en del våbenkontorer er begyndt at beslaglægge uregistrerede våben fra dødsboer, men det har de ingen hjemmel til. Våbenbekendtgørelsen siger tværtimod, at arvingerne til et dødsbo kan besidde våben fra dødsboet i 4 uger uden særskilt tilladelse. Derefter skal der enten indgives ansøgning om tilladelse, eller våbnet skal afhændes.
Våbenbekendtgørelsens § 35 stk. 1 er dermed en dispensation fra det generelle forbud mod at besidde våben uden tilladelse. Dispensationen er ikke begrænset til at omfatte våben som tidligere har været på tilladelse. Var den det, ville det jo stå der.
Prøv at tænke tanken til ende: En arving anklages af politiet for ulovlig våbenbesiddelse 14 dage efter dødsfaldet, og sagen kommer for retten. Hvad skal dommeren gøre? Han kan da ikke gøre andet end frikende arvingen uanset om afdøde havde tilladelse til våbnet eller ej, det er jo ikke noget arvingen havde hverken lod eller del i. Våbenbekendtgørelsen siger jo ganske klart at arvingen kunne besidde våbnet i 4 uger, så det kan da ikke lade sig gøre at blive dømt for noget der udtrykkeligt angives at være lovligt.
Og hvad giver Staten ret til at beslaglægge og destruere våbnet ? Det tilhører da ikke staten, selvom den tidligere ejer ikke havde tilladelse til det, det udgør da en del af boet, som der er fastsat regler for, hvordan arvingerne overtager eller afhænder.
Så hvis din kollega har jagttegn, skal han bare søge våbentilladelse til riflen inden 4 uger efter dødsfaldet. Har han ikke, bliver han nødt til at sælge riflen, og køberen skal så have en våbentilladelse før han må hente riflen.
Prøver politiet på at beslaglægge våbnet, må kollegaen nok i første omgang aflevere det til politiet, men jeg vil råde ham til at mærke våbnet omhyggeligt, så det ikke "ved en fejl" forsvinder i smeltegryden, og ellers gøre politiet opmærksom på, at han vil klage hele vejen over deres uretmæssige beslaglæggelse af hans ejendom.
P.S. Jeg vil også gerne købe Garand´en. Men da den er uden slagstift, og prisen skal ligge mellem nogle få hundrede kroner og 10.000,- kr, vil jeg helst bare nøjes med at give nogle få hundrede kroner for den.
M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
Hilsen Lasse
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.