17-12-2012, 02:45 PM
Citat:quote:
Originally posted by CFR
Jeg var på skydebanen tidligere i år, og der kom en hen og spurgte mig om hjælp. Nu vil jeg lige indskyde, at jeg aldrig fortæller andre hvad de skal gøre, eller måske gør forkert, men det sker jo at der er nogen der kommer og spørger, og så forsøger jeg at vejlede efter bedste evne.
Hans spørgsmål gik på, om kuglen sad over eller under når vinden kom fra højre[?] Han kunne ikke huske, om den sad over sigtepunktet når vinden kan fra højre eller venstre. Han var igang med at indskyde sin riffel, sjovt nok også en 30.06. Skuddene sad med en hvis spredning, og nu ville han så lige være sikker på, at den vertikale spredning skyldes vinden. Jeg prøvede at forklare, at jeg ikke kunne komme på noget fra fysiktimerne der skulle få sidevind til at ændre det vertikale træfpunkt, men det ændrede nu ikke hans opfattelse. Jeg forsøgte også at indskyde, at med den ringe vind der var pågældende dag, så burde det heller ikke betyde noget horisontalt. Men jeg snakkede for døve øre, og vedblev med at sige at der var noget om snakken [B)]
Christian
Han har fat i noget med sidevind og vertikal ændring, men i praksis ved normale forhold er det uden betydning.
Så din nye lærermester [] har nok hørt noget teori, og kan nu forklare de problemer han oplever i praksis [:o)]
Mvh. Loft