08-01-2013, 07:09 PM
Citat:quote:
Originally posted by højen
...Det er jo også netop det jeg er i færd med.. at lave en ladning udfra den specifikke riffel, selvom jeg godt ved målene ikke er de samme som Normas anbefalede universal-ladninger []
Men jeg kan forstå at der ikke er nogen utvetydige erfaringer ang. friflugten.
Folk oplyser meget forskellig friflugt på deres ladninger og det kan man også se på robsoft.nu
Det gør jo ikke dilemmaet mindre.
Jeg har endnu ikke forstået at der skulle være et dilemma.
Du har købt en spand GAP projektiler til en billig penge, og så jager du benchrest præcision med en jagtkugle i 6,5x55???
Det jeg ville gøre i dit sted, er følgende:
Slukke computeren!
Spørg kunden/kammeraten hvad det er for nogle krav han/hun ønsker indfriet
Find Normas ladedata for patronen, og lav en serie patroner udfra deres anvisninger.
Hvis der er en ladning blandt dem der indfrier forventningerne, så lav patroner af resten af spandens indhold.
Hvis det mod forventning ikke det lykkes, så kan du jo evt. tænde din computer igen, og se om du kan skifte hylster, gænghætte, krudt eller måske ændre på COL
Det er jo individuelt fra riffel til riffel hvor det er den har sit "sweet spot" med et givent projektil. Derfor er der jo også kun en måde at finde ud af tingene på, og det er jo "Trial and error" på skydebanen. Det er jo meget vanskeligt at regne den gode ladning ud hjemme foran computeren. []
Og jo, jeg har selv QL og det er et fantastisk program, men man kan jo godt lave glimrende patroner uden.
Genladning er en rigtig spændende hobby, men man skal også passe på, at man ikke gør det mere indviklet en det reelt er. []
Christian