18-01-2013, 02:49 AM
Citat:quote:
Originally posted by cgj
Hej
Jeg undre mig over hvorfor finskytter oftest benytter kikkerter med forstørrelse på max 25 x.
Ved skud på lange hold er det vel at foretrække med så stor forstørrelse som muligt fx. S&B 15x50 ??
Hvor er det at jeg tager fejl ?
//
cgj
Har du prøvet at skyde på lange hold?
Det er ikke noget problem at ramme med relativt lav forstørrelse. Det er et problem at skyde mikro grupper med lav forstørrelse, hvis ikke målene er lavede specielt til sigtet.
Så i og med at man sagtens kan skyde U2/3 skiver på lange hols, så er det bedre at kunne finde målet, ved at have et stort field of view, og kunne se hvad der skar omkring målet. Så til allround brug er lav forstørrelse bedre end kæmpe forstørrelse.
Fx. fik Carlos N. Hathcock et confirmed kill på næsten 2300 meter med et Unertl sigte med 10X fast forstørrelse.
Mvh. Loft
Ps.: Den nuværende rekord (som jeg stadig holder på er en propoganda histoeie der er lidt for overdreven) er foretaget med et S&B 5-25, men jeg tror det var ID der så lidt på tallene, og kom frem til at hvis den er sand, så har han skudt 2 to mænd og en PKM på næsten 2500 meter, med 8X forstørrelse, fordi han ikke havde klik nok og måtte holde over.