18-01-2013, 11:21 AM
Citat:quote:
Originally posted by ULG
Hej,og velkommen til[]
Hvis du konkret spørger til S&B,og sammenligner deres PM II 5-25 med "storebroderen" der forstørre op til 50 gange,så mener jeg kun at det er den lille der er en ægte "milspec" kikkert.
Hilsen Ulrik
Jeg vil gerne underbygge din opfattelse.
Jeg har sat penge i 5-25 og 4-16 samt en sightron 10-50 alle tre super kikkerter.
Af disse er 4-16 den klart bedste til brug udenfor bane-baneterræn(ikke DSB). Som Loft også skriver udfra praktisk erfaring, giver den bare mere synsfelt og rigeligt forstørrelse til at skyde dyr(ikke-varmint).
5-25 har jeg også brugt med succes på jagt og den kan jo skrues ned hvor synsfeltet også bliver brugbart. Den vil naturligvis i dagslys kunne bruges på lidt længere hold. Men ikke noget af betydning for jagt. Sprøgsmålet gik ikke på jagt, men finskytte virksomhed og her betyder anskydningsproblematikken ikke det samme.
10-50 er en banekikkert og super til test af nye ladninger. I sådan ca 3-6 skud og herefter skal der ventes længe på at varme flimmeren forsvinder eller skrues ned til ja omkring 25-30 stykker. Endeligt skal nævnes, at jeg en lun efterårsdag han været nødtil at skrue ned inden jeg havde skudt, fordi dampen fra den fugtige jord var nok til at forstyrre på over 35 gange forstørrelse.
For en finskytte gætter jeg på at synsfeltets størrelse er prioriteret over muligheden for 50 gange forstørrelse på få skud.
Flimmeret kan selvfølgelig reduceres ved brug af flimmere bånd, men det er ikke en feltmæssig anordning, men en bane opfindelse.
Den 17. marts skal jeg skyde i Ulfborg(50-600 meter jvf. indbydelse) og min praktiske erfaring siger mig at jeg skal bruge 5-25 den dag.
VH Søren
Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev