16-03-2013, 06:20 PM
Citat:quote:
Originally posted by ID
Citat:quote:
Originally posted by Lani
Det var mere et udtryk for at naar ingen laengere ser ud til at ville rykke sig og i stedet graver groefterne dybere og dybere imens de saglige argumenter slipper op efterhaanden som de er blevet gentaget saa mange gange at man i mangel af sagligt skyts gaar over til at tale nedsaettende om hinanden saa har sagen vel mere eller mindre mistet sin mening...
Det er ikke rigtigt Lani, jeg kunne meget vel gå hen og rykke mig hvis det viser sig at tingene ikke kommer til at forholde sig som jeg tror.
Pkt. 1 tror jeg at 100 ulve er lige i overkanten (sagt på rigsdandk: Det er for mange).
Pkt. 2, hvis det viser sig at ulveflokke på 10 - 20 individer driver hærgende gennem Jylland (*for lad os være realistiske, der er ikke plads til ulve på Sjælland og Fyn, uanset hvor meget jyderne mener at vi skal smage vor egen medicin), så kan det godt være at jeg vender om på en tallerken.
Men jeg vil altså have nogle ordentlige argumenter på bordet og ikke alt det vrøvl med at "ulvene tager de dyr som jeg ville ha' slået ihjel" og landbrugets penge, penge og atter penge.
Det er altid befriende at kunne se bort fra penge, dog er det lidt hult, når de penge man vil se bort fra, er andres penge
*På Sjællland har vi i Dyrehaven, verdens ældste, ædleste og reneste krondyrstamme, som er blevet plejet og passet igennem hundrede af år
Faktuelt forkert. Der er gennem tiden. gentagende gange og i betydeligt omfang, tilført dyrehavens bestand af kronhjorte individer fra andre dele af Europa, det være sig gaver i form af hvide hjorte og andre eksotika.
(den bør prioriteres højere end EU's ulvedirektiver (jeg syntes forøvrigt at alt bør prioriteres højere end EU's direktiver - men det var et sidespring)) pluds at befolkningstætheden er meget meget større end i Jylland (Vest for Storebælt bor der 92,39 indbyggere/km²og øst for 258 indbyggere/km² - 30% af Danmarks befolkning bor i Hovedstadsregionen)
Du bruger som sædvanligt statistik, som fanden læse biblen. Hvad er befolkningstætheden på den del af "djævleøen" som ikke er omfattet af hovedstadsregionen. Uden at være helt sikker erindre jeg noget om relativt tyndt befolkede områder flere steder både på sydsjælland, vest, og nordsjælland.
Grundlæggende er holdninger i denne og lignende debatter ofte baseret på egoisme, og en eventuel risiko for selv at blive ramt.
Hvis jeg boede på "djævleøen" med næsten ingen risiko for at blive påvirket, kunne jeg da let og omkostningsfrit have holdninger som lå tæt på ID's.
Nu bor jeg heldigvis i Jylland, men kan potentielt blive påført udgifter og begrænsninger i min adfærd, hvis en ulvebestand bliver af et vidst omfang. Derfor har jeg ikke lyst til at vi får en ulvebestand.
Er der egentlig nogen der har vurderet hvor hurtig en ulvebestand kan "eksplodere"
Sverige fra 5stk til 300 i løbet af 20år
Tyskland fra 10stk til over 150 på ca 10år
Et ulvepar kan få mellem 4 og 10 hvalpe pr år, i en yngleperiode på mellem 2 og 6 år, disse hvalpe vil kunne få hvalpe når de er 1-2år gamle, så der er en potnetiel stor tilvækst.
Den potentielle tilvækst blandt ulve, er formodentligt kun overgået af vildsvin, hvis vi snakker om større europæiske arter.
Umiddelbart mener jeg at man bør tænke lidt længere frem, før man falder helt på halen, over den "fantastiske mulighed" for at få ulv i Dk