13-06-2013, 09:24 PM
Citat:quote:Det link som Torben har lagt på NVF, er såvidt jeg kan se en forkortet og censureret version, af de data som jeg fik fra samme Torben omkring 1999, og har refereret tidligere i tråden.
Originally posted by CP
Fandt linket.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...62&p=13173
Jeg mener også det har mest virkning på piber der har skudt en del.
"Vingsted" anbefalede på et tidspunkt en behandling efter - og for ca. hver 2000 skud.
Behandlingen kan afstresse de spændinger der opstår når stålet stukkes lidt sammen ved hvert eneste skud.
Med andre ord, stålet bringes "bare" tilbage til "normalposition" + spændinger elimineres.
Jeg har endnu tilgode at opleve en pibe der bliver dårligere efter en behandling.
Evt. flere oplysninger kan fåes over pm[]
CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Der var jeg involveret i nogle test af piber i vingsted.
Dette samarbejde ophørte dog, da deres testmetoder og testforhold, efter min mening var "tilfældige" prinært pga deres baneforhold på 300m, hvor der ofte var meget turbulens.
De mente godt at man kunne sammenligne precicion på piber, når man på 300m havde 15 - 20cm spredning pga vind, når piberne på andre baner kunne prestere 4-5cm grupper.
Angående dine oplysninger omkring stukninger, og spændinger pga tryksprækker, virker det uhyre interesant.Her kan godt være forklaringen på de forskellige, og tildels modstridende resultater der findes med henholdsvis nye og gamle piber.
Nu behøves du ikke være så genert, at du kun vil videreformidle info via pm[] Det er faktisk ikke urealistisk, at du har fat i noget, hvis der både er en tendens til afskalning af belægninger, samt en afspænding af "skudskader" i piben