31-07-2013, 08:20 PM
Teorien går på, at din pupil højst kan udvide sig til 7 mm, så en udtrædelsespupil over 7 mm er spildt. Er den under 7 mm får du selvfølgelig også mindre lys ind på nethinden.
Kikkertens udtrædelsespupil får du ved at dividere objektivdiameteren med forstørrelsen.
Eksempel: en 8X56 kikkert har udtrædelsespupil 56/8 = 7. Også en kikkert som 6X42 har udtrædelsespupillen 7.
Jeg sidder tit og eksperimenterer med forstørrelsesgraden om natten når jeg venter på svin, og jeg synes jeg kan se mere ved lidt lavere forstørrelsesgrader, men jeg er også en veltrænet ung mand på 49, så måske kan min blive større []
M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
Kikkertens udtrædelsespupil får du ved at dividere objektivdiameteren med forstørrelsen.
Eksempel: en 8X56 kikkert har udtrædelsespupil 56/8 = 7. Også en kikkert som 6X42 har udtrædelsespupillen 7.
Jeg sidder tit og eksperimenterer med forstørrelsesgraden om natten når jeg venter på svin, og jeg synes jeg kan se mere ved lidt lavere forstørrelsesgrader, men jeg er også en veltrænet ung mand på 49, så måske kan min blive større []
M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
Hilsen Lasse
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.