Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Max lystransmission ved given forstørrelse
Dertil skal det nævnes at det ikke KUN er en kikkerts "udtrædelsespupil" der er afgørende for hvor tydeligt men kan SE detaljer "i mørket" Det er også af betydning hvor stor forstørrelse man har max lys ved. (størst udtrædelsespupil, kaldet UP herefter....)

En kikkert der kan præstere en UP på 7 mm (så er de fleste dækkket ind, også med lidt spillerum til at pacere øjet) ved 8X, vil vise færre detaljer i/på målet end en kikkert der kan det samme på 10X (Dem er der så ikke så mange af ...[8D])

D.v.s. En 3,5 - 10 x 42 stillet på 6 x, så man får en UP på 7 mm vil ikke give samme gode "billede" om natten/i skumringen, som en 2,5 - 10 x 56 der er stillet på 8X

Det fænomen "måles" ofte med det man kalder "Dæmringstallet" ..

Jeg bruger generet en del tid på at "fedte" med forstørrelsen på mine kikkerter i mørket.. alt efter afstande og lysforhold kan man ofte tilpasse forholdet mellem forstørrelse og "målområdets" lysforhold, så man ser mest muligt.

Til slut ER der også den faktor der hedder optisk kvalitet og lystransmission... vel at mærke ved de lysfarver (bølgelængder) der gør sig gældende ved nat og skumringsjagt...

Et godt eksempel der den Leica ER 2,5-10 x 42 jeg har til salg.. dens optik er simpelthen så god og har så høj lystransmission og detalje-opløsning ved "skumringslys" at den er synligt bedre end flere x56 kikkerter jeg har testet den sammen med.. også stillet på samme forstørrelse... Min UP efter 20 minutter i totalt mørke er ca. 6,3 mm ....
Målt med en yderst ubehagelig metode.. blitzfoto efter mindst 30 min i næsten totalt mørke ... ved et uheld .. [:I]

hos optikeren blev den målt til 5,8 ...så man må formode at det vil være sådan for fleste andre "natjægere" [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar

Beskeder i denne tråd
Max lystransmission ved given forstørrelse - af dravis - 05-08-2013, 10:14 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)