Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trådkors/optik skal være vandret ift. hvad?
@ Fresh:Nu er min Spuhr montage en one-piece mount, så jeg havde slet ikke riflen på bordet da jeg monterede kikkerten i montagen. Jeg lagde kikkerten i ringene og strammede skruerne helt let. Så drejede jeg kikkerten på plads ved hjælp af nivelleringsnøglen. Den parallelforskyder en linie op under kikkerten så du kan dreje den helt præcist på plads. Stramme skruer og voila. Kikkerten sidder lige i montagen, montagen sidder lige på railen, railen sidder lige på riflen. Det er nemmest sådan. Hvis noget er skævt vil jeg ikke eje det.

Montagen har indbygget libelle, som kan bruges til at kontrollere, om man holder hele ekvipagen i lod før man skyder, men jeg brugte den aldrig. Hvis du holder det så skævt så det kan ses på libellen, kan det også ses i trådkorset.

@ Tex: Nej det er forkert. Fresh har overdrevet skævhederne for at fremme forståelsen. Hvis du ser på "skæftedelen" af hans skitser, så holder han faktisk riflen "lodret", men basen er bare drejet til siden, så kikkertens centerlinie ikke sidder lige over pibens centerlinie. Det er aldrig 45 grader vi taler om, højst et par stykker. Og der er det ganske rigtigt eks. 2 der er den korrekte måde, for her er lodlinien gennem centerlinierne for kikkert og pibe parallelle, så det giver kun en forskel på et par mm, og den forskel er konstant helt ud til målet.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar

Beskeder i denne tråd
Trådkors/optik skal være vandret ift. hvad? - af LasseScout - 12-05-2014, 01:19 AM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)