Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trådkors/optik skal være vandret ift. hvad?
Jeg er endnu engang blevet tvunget til at give Jørgen ret. Det går virkelig ikke.

Først og fremmest skal sigtemidlet være i vatter. Ellers vil dine klik ikke være rent op/ned og venstre/højre.
Som Tod Hodnett siger det Level your scope to the World.

Han mener ikke det er så vigtigt om kikkerten er 100% monteret i lod over riflen, det giver marginale problemer med træfning.

Det vigtige er at kikkerten hele tiden er i vatter, og dette kan checkes med et på kikkerten monteret vaterpas og groft sagt intet andet.

Nu har jeg selv over det sidste årstid prøvet med et lille vaterpas monteret på railen og efterfølgende med dem der monteres på kikkerten.

De sidste er i mine øjne klart bedst.

1. pga min fremskredne alder har jeg behov for at have "boblen" langt fremme. Det er lettest på kikkerten, hvis ikke din rail er voldsomt lang. Og nogen bruger slet ikke rail.

2. jeg har ganske enkelt lettere ved at montere kikkerten "nogenlunde" korrekt og så fixere hele skidtet og derefter monterer det lille vaterpas hvor kun en skrue skal spændes.
Har man et værksted og er mere håndværker end mig betyder dette nok ikke så meget.

3. et vaterpas monteret på mellemrøret har for mig den fordel, at jeg kan kigge med venstre øje uden at flytte højre øje fra sigtemidlet, men kan nøjes med at lukke højre øje.

Nu har man skudt LR i mange år før nogen fandt på et vaterpas og det kunne lade sig gøre. Vaterpasset gør det bare nemmere når terræn linjerne prøver at manipulere med din hjerne.

Sluttelig har jeg også prøvet 100 klik testen.

Altså indskyd riflen og giv den 100 klik op skyd en ny gruppe, der så skal sidde 100 cm over.

Jeg har prøvet med S&B og kahles. Med gentagelse af det samme skuffende resultat, og jeg har prøvet dem igen da resultatet ikke var som forventet. Det ene mærke var ikke bedre end det andet i denne disciplin.

Det er trods flere forsøg, ikke lykkedes mig at komme tættere end 3 cm fra det ønskede middeltræf, men typisk omkring 5 cm derfra.

Men forskellen har konsekvent været at klikkene har givet mere end 100 cm og min montering har også helt konsekvent drejet skuddene til højre.

Klikværdien kan jeg ikke ændre på, og jeg kan ikke forestille mig hvordan jeg skal kunne styre monteringen, så jeg får rettet det sidevers.

Eneste trøst er at det er meget sjældent skyder over 1000 meter hvor afvigelsen skal ganges med 10 da det er derude mellem 1000 og 1100 meter app´en siger jeg skal bruge 100 klik.
Derude er vind af større betydning.
Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar

Beskeder i denne tråd
Trådkors/optik skal være vandret ift. hvad? - af BC - 12-05-2014, 12:52 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: