Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
barnes tsx massiv blodudtrækning
Svinedrengen har fat i noget af det rigtige. Det er nok mere hastigheden end kuglens navn der er skyld i blodudtrækninger. Og en anden ting, flugtstrækningen. Hvis dyret løber et stykke, kan der pumpes blod ud mellem hinderne.

Jeg bruger selv TSX i 2 kalibre. En 225 grs i min 35 Whelen og den går ud med ca.800 meter. Og en 70grs i min 223. Hastigheden husker jeg ikke lige, men den er moderat på grund af at det er en tung kugle for kaliberen.

TSX bliver skældt ud for 2 ting. Den ene er fouling og den anden er blodudtrækninger.

Jeg har skudt med den kugle de sidste 6-7 år og jeg har vel nedlagt i omegnen af 80+ stykker vildt. Jeg kan ikke genkende nogen af de 2 klagepunkter.
Med hensyn til fouling, kan det skyldes at der hænger noget ved fra før der kom riller i Barnes kugler. De gamle X-kugler, de foulede. Også selv om Barnes lagde en belægning på (blå kugler). Men efter at rillerne kom, så renser jeg mine rifler 1 gang om året og der er ikke nævneværdigt belægninger i dem.

Men hensyn til blodudtrækninger, så har jeg ikke selv set mere end normalt og heller ikke min Tyske jagtvært har klaget. Jeg har skudt masser af råvildt med den 225grs kugle, selvom det er overkill til råvildt, men på drivjagt må man vælge kaliber efter det største vildt der kan forekomme.

Til trådstarter vil jeg sige at 5 stykker vildt er for lille et statistisk materiale til at bedømme noget ud fra. Og hvis du skal igennem alle kugler på makedet for at finde den bedste, så skal du vist ud og købe flere piber, da de bliver slidt op inden. Jeg er ikke i tvivl om at hastigheden i dine 2 kalibre er hovedårsagen til problemet, men helt ærligt, hvor mange gram kød har du måttet kassere? Det er en lille pris for at skyde med en kugle der aldrig havarerer (men kan tabe vinger) og sikrer gennemskud på stort set alt.

Jeg er glad for at kuglen er pålidelig, præcis og lovlig i Tyskland. Flere lande vil sikkert følge kravet om blyfri kugler i fremtiden. Så jeg ser mig aldrig tilbage.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar

Beskeder i denne tråd
barnes tsx massiv blodudtrækning - af prm - 21-12-2014, 11:23 AM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af M@X 2.0 - 21-12-2014, 12:28 PM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af prm - 21-12-2014, 07:36 PM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af M@X 2.0 - 21-12-2014, 09:03 PM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af prm - 21-12-2014, 11:41 PM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af LasseScout - 22-12-2014, 03:36 AM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af Maubla - 24-12-2014, 05:38 PM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af prm - 24-12-2014, 11:16 PM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af yeti - 25-12-2014, 02:15 AM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af Explorer - 25-12-2014, 04:44 PM
barnes tsx massiv blodudtrækning - af Flemming - 28-12-2014, 02:18 AM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 5 gæst(er)