Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mærkelig opførsel Nosler Accubond 165 gr. i 308W
Jeg har selv brugt kuglen i 2 år i min 30-06 og har god præcision og altid pænt kontrolleret gennemskud på det vildt jeg har haft for: råvildt, gris og en kronkalv, og har derfor ikke haft skrupler med at anbefale denne kugle.

Jeg har ladet et parti af ovennævnte til en jagtkammerat. Præcisionen er OK, men han melder nu nogle problemer:
Han har skudt 2 bukke, hvor der ved den første buk ikke var gennemskud og der blev kun fundet et lille fragment af kuglen i dyret – projektilet er helt knust. Der er ikke rapporteret om at der er ramt store knogler. Afstand ca. 150 m.

Den næste buk bliver ligeledes ramt i ”tremmekassen” og her er kuglen gået igennem og der er ikke tegn på ekspansion – udgangshullet er på størrelse med indgangshullet. Bukken bliver stående nærmest som om den ikke er ramt og der bliver givet et opfølgningsskud, som rammer tæt på det sted det første skud har ramt – altså heller ikke nogen ekspansion, nærmest som om der var skudt med spidsskarp. Afstanden er her ca. 200 m.

Han beretter også om en røgudvikling, som slører udsynet et kort øjeblik efter skuddet så han ikke kan se skudvirkningen, hvilket han kunne med det fabriksladede (Lapua Mega) han brugte inden.

Lidt lade data:
Hylstre: Norma, helpresset og trimmet til 51,0 mm
Fænghætte: CCI 200
Krudt: Rhino 14 - 40,6 gr.
Kugle: Nosler Accubond 165 gr.
COL: 71,0 mm
V/0: 794 m/s – V/100: 731 m/s – V/200: 674 m/s
http://www.nosler.com siger at hastighed ved anslag mindst skal være 1800 fps (549 mps), så der burde være fart nok på, til at projektilet kan ekspandere på de aktuelle afstande.

Jeg venter i spænding på om der er en/nogen som kan forklare hvad der er sket eller bare en teori.

/Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar

Beskeder i denne tråd
Mærkelig opførsel Nosler Accubond 165 gr. i 308W - af potatiskastaren - 02-06-2012, 12:39 AM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)