Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sortkrudt
Mens jeg sad og genladede nogler 45 Colt patroner til min Vaquero, reflekterede jeg over, hvordan det i grunden kan udvikle samme eksterne energi som rogsvagt.

Jeg chonograferer alle mine ladninger, og mine sortkrudtsladninger viser 840 f/s med en 250 gr.swc.

Sortkrudt er jo klassificeret som sprangstof i den lave ende af skalalen mht. forbrandingshastighed. Sa det er i grunden lidt underligt, at det udvikler lavere tryk/energi i vabnet med samme udgangshastigheder som med rogsvagt.

Nu er kemi/fysik ikke min starke side, og jeg har sevfolgelig last diverse ladeboger om trykkurver, og hvordan den er vidt forskellig mht. sortkrudt vs. rogsvagt.

Selvom det er en fast form, der uvikler sig til en gasart pa mikrosekunder, er det nu alligevel lidt underligt, at det er som det er.

Revolveren har nasten samme rekyl som med rogsvagt, men bliver hurtigt meget varmere i trommel/pibe end med rogsvagt.

Samme energi afleveret, med fuldstandig forskelligt tryk i vabnet, har bare altid fascineret mig.

Bare en sen aftentanke

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar

Beskeder i denne tråd
Sortkrudt - af 50GIJESS - 10-07-2012, 09:39 AM
Sortkrudt - af dravis - 13-07-2012, 05:39 PM
Sortkrudt - af 50GIJESS - 14-07-2012, 12:16 AM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)