14-07-2015, 03:06 PM
Citat:quote:
Originally posted by unknown
Citat:quote:Du mener altså ikke at måden bestanden er reguleret på nu har ydet den muligheder for at vokse sig stor og stærk?
At der er for få gamle hjorte er jo resultat af at de fleste jægere er "trofæliderlige". Man vil gerne have et trofæ og skyder derfor den første hjort man lige kan komme til, i stedet for at skyde en kalv eller en hind. Derfor synes jeg det er fint at man freder dem eller laver nogle små kvoter på dem, så der også er nogle modne hjorte til næste år. Ved at frede de unge hjorte, så får man jo en stor stigning i modne hjorte, som de fleste jægere hellere vil skyde.
Ved at lave en form for licensjagt så bliver kronvildt hurtigt kapitaliseret over til nogle få meget rige mennesker. Det har den danske jæger ikke gavn af.
Ejendomsretten og jagtretten har fulgtes ad en del år efterhånden.
Bestanden er vokset meget, det er klart. Det skyldes nok især at der bliver skudt meget få krondyr i de store, offentlige plantager.
Men om bestanden er stærk ved jeg nu ikke. Den er i hvert fald ikke naturligt sammensat (mangel på modne hjorte).
Jeg forstår slet ikke al den snak om licensjagt og rige mennesker. For mig lyder det da til at DJ vil sikre at alle jægere kan få muligheden for at skyde kronvildt. Altså at det skulle være gratis. Det handler jo bare om at lave nogle lokale kvoter, som skal overholdes. Måske har jeg overset noget?!