18-08-2015, 06:37 AM
Tja. Det er vist en oversimplificering af tingene. Der er jo rigtig mange lag imellem det vi har i dag og det som hjortevildtgruppen ønsker ske. Jeg forstår ikke ønsket om et A og et B hold. A holdet, altså dem med mest jord og flest penge har også haft rig mulighed for at gøre en forskel de sidste 10-15 år. Men de har med en sjælden ilhu undgået at være med til at lave en fornuftig bestand regulering. Nu har de så prøvet på at få tiltusket sig nogle unødvendige goder fordi de har glemt god jagtetik. Jeg nægter stadig at tro på at manden med de 49,9 ha jord har skudt så store mængder af mellemhjorte at bestandsammensætningen er så skæv som den tilsyneladende er i dag. Jeg kan godt forstå intensiteten ved brunstjagt men det er fuldstændigt umuligt for mig at finde et gram etik i jagten. Dyrene bliver forstyrret midt i parringssæsonen, ofte så bliver den mest virile og de visuelt bedste gevirgener taget ud af cirkulation førend han har spredt sin sæd. Hvori ligger fornuften i dette? Hvori ligger fornuften i at skyde hjorte førend parringssæsonen starter? Lige pludselig så skal dyrene tage stilling til nye rivaler og måske flere kampskader til følge, dårligere muligheder for reproduktion. Næ den fornuftige jæger vil nyde brunsten og udse sig de afskudsbare hjorte og tage dem ud af cirkulation når de har udført deres forpligtelser over for artens videre fremgang. Når køden igen bliver spiseligt så kan dyret nedlægges med en velplaceret kugle og jægeren få den fulde oplevelse incl en masse godt kød i fryseren.
Med hensyn til vores kære laug så er der ingen der har adresseret det problem der hedder en mand en stemme, eller mest jord flest stemmer. Kan lauget nægte at optage medlemmer? OG hvorfor må dem der ikke har mulighed for kronvildtjagt ikke bygge et jagttårn med tag og vægge?
Med hensyn til vores kære laug så er der ingen der har adresseret det problem der hedder en mand en stemme, eller mest jord flest stemmer. Kan lauget nægte at optage medlemmer? OG hvorfor må dem der ikke har mulighed for kronvildtjagt ikke bygge et jagttårn med tag og vægge?