23-11-2016, 01:09 PM
Jeg har desværre ingen billeder af projektet med kevlar-strømpen, og kun nogle halvdårlige billeder af "vikle-processen", men jeg kan sagtens forklare det ..
Basalt set er man nødt til at vide at Carbonfiber langt fra bare er de blanke, skinnende sorte "fiskebens-mønster" vi allesammen kender fra biler og motorcykler og "fake-carbon" -Folie fra T-Hansen eller Biltema
"Twill-weave" som den type kaldes, er bare det mest almindelige CF, det er let at forme omkring buede former og giver en flot overflade, når man gør sit arbejde rigtigt..
Der er faktisk 100-vis af forskelllige typer af CF, med forskellige egenskaber og som giver forskellige mønstre i overfladen.
Til "omvikling" af piber har jeg mest benyttet speciel "uni-directional" CF, hvor alle fibrene ligger i samme retning. Ved at lægge dem på langs af piben, opnår man størst mulig stivhed.
for at holde dem på plads og give en pæn overflade bruger jeg som regel "Twill-weave" som yderste lag.
Processen er enkel, men kræver MEGET erfaring og "know-how"
Først skal piben "preppes" d.v.s den skal slibes groft i overfladen og al fedt skal fjernes fra metallet, så epoxyen kan binde. Metal-overflader er faktisk porøse (mikro-hullede) og jeg koger faktisk piben i "maler-grund-rens" og affedter derefter med acetone, lige inden det første lag lægges på.
Lagene lægges på af flere omgange hvor jeg omvikler det med "Shrink tape" eller "heat-shrink-tube" (ligesom krympeflex som man bruger til elektronik.) overskydende epoxy klemmes derved ud af carbon-fiber-laget. Når man lægger de langsgående fibre på, får man ikke et helt pænt og jævnt resultat, så jeg afdrejer piben bagefter til en passende kontur, og yderst lægger jeg et lag "Twill-weave" på som holdes på plads med vacuum, som også fjerner luftbobler og overskydende epoxy .. til slut slibes og "lakeres" overfladen med speciel UV-bestandig "Coating epoxy" så man får en holdbar overflade.
Inden det yderste lag lægges på, opvarmes piben i en ovn i trin op til 180 grader, for at "temperatur-hærde" epoxyen. (Såkaldt "Post-curing")
M.h.t projektet med "kevlar-strømpen" så blev den bare trukket over en pibe der var forseglet med propper i kammer og munding, og enderne der ragede ud over blev spændt op i en gammeldags "Karm-tvinge" (en slags meget lang overdimensioneret "skruetvinge") Jeg prøvede at sætte en lånt trækvægt imellem, og den gik kun til 1 tons, hvilket ikke rakte .. [:0]
"Bagningen" består i at pakke ind i vacuum-folie, sætte vacuum på, og pakke hele skidtet ind i et specielt varmetæppe, som varmer det hele op til ca. 80 grader.
Kevlar piben fik samme "post-cure" op til de 180 grader.
(Det er i øvrigt samme teknik og epoxy-type A-tec bruger til deres Carbon lyddæmpere, derfor har de den lille temperatur-sladrehank klistret udenpå, kommer carbon-røret op over 180 grader, mister det en meget stor del af sin styrke og "dåsen" risikerer at flække)
Jeg har skudt en af min CF piber meget varm, uden at se andet end lidt misfarvning af det yderste lag (som jo er Coating-epoxy og "kun" tåler omkring 100 grader.)
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Basalt set er man nødt til at vide at Carbonfiber langt fra bare er de blanke, skinnende sorte "fiskebens-mønster" vi allesammen kender fra biler og motorcykler og "fake-carbon" -Folie fra T-Hansen eller Biltema
"Twill-weave" som den type kaldes, er bare det mest almindelige CF, det er let at forme omkring buede former og giver en flot overflade, når man gør sit arbejde rigtigt..
Der er faktisk 100-vis af forskelllige typer af CF, med forskellige egenskaber og som giver forskellige mønstre i overfladen.
Til "omvikling" af piber har jeg mest benyttet speciel "uni-directional" CF, hvor alle fibrene ligger i samme retning. Ved at lægge dem på langs af piben, opnår man størst mulig stivhed.
for at holde dem på plads og give en pæn overflade bruger jeg som regel "Twill-weave" som yderste lag.
Processen er enkel, men kræver MEGET erfaring og "know-how"
Først skal piben "preppes" d.v.s den skal slibes groft i overfladen og al fedt skal fjernes fra metallet, så epoxyen kan binde. Metal-overflader er faktisk porøse (mikro-hullede) og jeg koger faktisk piben i "maler-grund-rens" og affedter derefter med acetone, lige inden det første lag lægges på.
Lagene lægges på af flere omgange hvor jeg omvikler det med "Shrink tape" eller "heat-shrink-tube" (ligesom krympeflex som man bruger til elektronik.) overskydende epoxy klemmes derved ud af carbon-fiber-laget. Når man lægger de langsgående fibre på, får man ikke et helt pænt og jævnt resultat, så jeg afdrejer piben bagefter til en passende kontur, og yderst lægger jeg et lag "Twill-weave" på som holdes på plads med vacuum, som også fjerner luftbobler og overskydende epoxy .. til slut slibes og "lakeres" overfladen med speciel UV-bestandig "Coating epoxy" så man får en holdbar overflade.
Inden det yderste lag lægges på, opvarmes piben i en ovn i trin op til 180 grader, for at "temperatur-hærde" epoxyen. (Såkaldt "Post-curing")
M.h.t projektet med "kevlar-strømpen" så blev den bare trukket over en pibe der var forseglet med propper i kammer og munding, og enderne der ragede ud over blev spændt op i en gammeldags "Karm-tvinge" (en slags meget lang overdimensioneret "skruetvinge") Jeg prøvede at sætte en lånt trækvægt imellem, og den gik kun til 1 tons, hvilket ikke rakte .. [:0]
"Bagningen" består i at pakke ind i vacuum-folie, sætte vacuum på, og pakke hele skidtet ind i et specielt varmetæppe, som varmer det hele op til ca. 80 grader.
Kevlar piben fik samme "post-cure" op til de 180 grader.
(Det er i øvrigt samme teknik og epoxy-type A-tec bruger til deres Carbon lyddæmpere, derfor har de den lille temperatur-sladrehank klistret udenpå, kommer carbon-røret op over 180 grader, mister det en meget stor del af sin styrke og "dåsen" risikerer at flække)
Jeg har skudt en af min CF piber meget varm, uden at se andet end lidt misfarvning af det yderste lag (som jo er Coating-epoxy og "kun" tåler omkring 100 grader.)
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"