13-06-2005, 02:23 PM
Hej Bukkejægere...
Jeg har kigget lidt i mine jagt-journaler, fordi en tanke traf mig!
3 ud af 5 stk råvildt der var i bevægelse (ikke løbende/hoppende, men gående, essende med hyppigt løftet hoved, altså "opmærksomme"?)
Ja.... De løb lange stræk, på trods af gode skud.
7 ud af 8 der stod helt stille /essede roligt faldt indenfor 5-6 m uanset kaliber men med gode skud....
Jeg har frasorteret dem med "mindre gode skud" og dem med træf i rygrad/hals (måske er det også "mindre gode skud"[8D])
Med "gode skud" mener jeg det klassiske "bladskud" med træf i hjerte og lunger.
Er der et mønster her? Skulle vi ikke prøve at samle vores erfaringer og se om der er "statistisk" belæg for at sige: Rolige "intetanende" dyr går ikke langt, "tændte" dyr løber ad h. til ???
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Jeg har kigget lidt i mine jagt-journaler, fordi en tanke traf mig!
3 ud af 5 stk råvildt der var i bevægelse (ikke løbende/hoppende, men gående, essende med hyppigt løftet hoved, altså "opmærksomme"?)
Ja.... De løb lange stræk, på trods af gode skud.
7 ud af 8 der stod helt stille /essede roligt faldt indenfor 5-6 m uanset kaliber men med gode skud....
Jeg har frasorteret dem med "mindre gode skud" og dem med træf i rygrad/hals (måske er det også "mindre gode skud"[8D])
Med "gode skud" mener jeg det klassiske "bladskud" med træf i hjerte og lunger.
Er der et mønster her? Skulle vi ikke prøve at samle vores erfaringer og se om der er "statistisk" belæg for at sige: Rolige "intetanende" dyr går ikke langt, "tændte" dyr løber ad h. til ???
Hilsner
Hilsner
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"