13-08-2005, 08:14 PM
Følgende er hentet fra Nordisk Forum:Forfatter Torben Ohms.
Jeg synes det er en grundig artikel der beskriver hele forløbet fra ende til anden.[]
Sortoxydering af jerndele:
1:
Anlægget omfatter:
a: En før-skyllebeholder med koldt vand
b: En kogebeholder der indeholder oxyderingsbadet, forsynet med opvarmningsanordning,
gas eller elektricitet, termometer og eventuel varmeregulator.
c: En skyllebeholder med rindende koldt vand.
d: En efterskylningsbeholder forsynet med opvarmningsanordning.
e: Et par netkurve af passende dimensioner, forsynet med lave fødder.
f: Vand og afløb.
g: Anordninger for delenes tørring og oliering.
2:
Personalets udrustning:
Svære gummihandsker, gummiforklæde, gummistøvler og beskyttelses briller da badet ætser
meget. En flaske med eddikeopløsning og en 3%'s borsyreopløsning bør findes i nærheden til
neutralisering. Opslag om anlæggets pasning bør findes i lokalerne.
3:
Brugsmateriel:
Kaustiksoda (natriumhydrat)
Oxyderingssalt bestående af natriumnitrat + natriumnitrit (opfriskningssalt).
4:
Rengøring af godset:
Glødeskaller og rust fjernes. Affedtning kan ske med sodalud eller iRensebenzin,
medefterfølgende afvaskning med Winerkalk.
5:
Tilberedning af badet:
Under flittig omrøring til bunden opløses natriumhydratet (Kaustisk Soda) I vandet i en
sammensætning af 1 kg. til 1,2 liter vand. Før oxyderingen kan der tilsættes Lidt
natriumnitrat eller natriumnitrit.
Det endre farven fra Brunsort til Blåsort
6:
Sortoxyderingens udførelse:
Godset lægges i netkurv eller hænges på stænger, snore eller kroge og dyppes i det kolde forskyllevand.
Derefter nedsænkes det i det kogende oxyderingsbad. Godset tages op nogle
minutter senere, for at kontrollere processen. Derefter dyppes det i forskylningsbadet, og
nedsænkes atter i kogebeholderen.
Såfremt delene mørkner normalt og jævnt, er badets styrke og temperatur det rette. Godset
skal så være i beholderen i 30-45 minutter, hvorunder badet bør koge svagt ved ca. 140
grader (sædvanligvis 138-145 grader, alt efter jernets beskaffenhed).
Optagning og nedsænkning i skyllebadet et par gange under kogningen, gør belægningen
stærkere og jævnere.
Legeret stål fordrer højere temperaturer (max. 150-160 grader) og længere tid (ca. 1 time).
Kogepunktet kan forhøjes ved tilsætning af mere natriumhydrat, og nedsættes ved spædning
med koldt skyllevand, hvorved en del af hydratet tilbageføres til badet. Forsigtigt!
7:
Efterskylning af delene:
Godset dyppes i for-skyllebadet, spules i rindende koldt vand, og skylles med en vandstråle.
Derefter nedsænkes det i det koghede efterskyllevand - der skylles det grundigt. Vandet i
denne beholder skiftes ofte; senere tørres delene hurtigt ved f.eks. varm luft, eller olieres
direkte. (se nedenfor).
8:
Efterbehandling af godset:
Denne dyppes i varm olie, og skal dryppe af. Olien kan være tynd mineral olie (spindelolie)
eventuelt tilsat noget fåretalg. Bedre er vandopløselig boreolie, emulgeret i 4 dele vand og
tilsat 0,05% natriumnitrit. Delene behøver så ikke at være helt tørre, men helst varme og
tørres senere i varm luft.
9:
Badets pasning:
Det vand som fordamper fra oxyderingbadet, erstattes med for-skyllevand så at kogepunktet
holdes normalt (138-145 grader). Af opfriskningssaltet tilsættes små mængder efter behov.
Skum som dannes på oxyderingsfadet bør fjernes mest muligt, og ligeledes de røde flager som
flyder op i for-skyllebadet. Ligeledes med det grums der samles på bunden.
Forekomster af fejl, deres årsager og afhjælpning.
10:
a:
Delene bliver ikke tilstrækkelig mørke eller viser lyse skjolder.
Årsag:
For lav temperatur (for lav vægtfylde), for kort tid, eller mangel på oprensningssalt.
Skjolder kan bero på sammenklæbning mellem delene eller på ufuldstændig
rengøring.
Forholdsregler:
Badets styrke og temperatur forhøjes, og der tilsættes eventuelt oprensningssalt. Om
nødvendigt rengøres delene bedre og behandles igen.
B:
Delene overtrækkes helt eller delvist med et rustlignende lag, som sidder mere eller mindre
fast.
Årsag:
Badet er for koncentreret, temperaturen er for høj, eller også har behandlingstiden været for
lang.
Forholdsregler:
Vandet fra forskyllebeholderen tilsættes så kogepunktet nedsættes. Delene må lægge lidt
længere tid i dette bad med det lavere kogepunkt. Skylles og gnides rene i våd tilstand.
c:
Sammensatte dele viser hvide eller brune rander i fugerne ved opbevaring.
Årsag:
ufuldstændig skylning. ( Delene bør helst behandles før sammensætning).
Forholdsregler:
Koges i vand (eventuelt med noget boreolie), gnides rene. Grundigere skylning af delene i
fremtiden.
11:
Kontrol med behandlingsresultat (Den italienske prøve).
Det færdigbehandlede, dog ikke olierede materiale dyppes i en kold (ca +20 grader) opløsning
af 20 gr. kobbersulfat i 100 cm3. destilleret vand. Efter 60 sekunder spules delene med koldt
vand, og dyppes derefter atter i kobbersulfatopløsningen i 60 sekunder. Sådanne dypninger
med efterfølgende skylninger fortsættes til man iagttager begyndende kobberudfældning.
Belægningen må kunne tåle mindst tre dypninger. Ved længere behandling i kogebeholderen
kan modstandkraften forhøjes til 6-10 dypninger. Bemærk at ny opløsning anvendes ved hver
ny prøve.
BEMÆRK:
I oxyderingsbadet må der ikke nedsænkes dele af kobber eller lageringer deraf. Heller ikke
aluminium eller andre letmetaller. Selv slaglodninger, tinlodninger eller dele der er
forkobrede for opmærkning bør undgås.
--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Jeg synes det er en grundig artikel der beskriver hele forløbet fra ende til anden.[]
Sortoxydering af jerndele:
1:
Anlægget omfatter:
a: En før-skyllebeholder med koldt vand
b: En kogebeholder der indeholder oxyderingsbadet, forsynet med opvarmningsanordning,
gas eller elektricitet, termometer og eventuel varmeregulator.
c: En skyllebeholder med rindende koldt vand.
d: En efterskylningsbeholder forsynet med opvarmningsanordning.
e: Et par netkurve af passende dimensioner, forsynet med lave fødder.
f: Vand og afløb.
g: Anordninger for delenes tørring og oliering.
2:
Personalets udrustning:
Svære gummihandsker, gummiforklæde, gummistøvler og beskyttelses briller da badet ætser
meget. En flaske med eddikeopløsning og en 3%'s borsyreopløsning bør findes i nærheden til
neutralisering. Opslag om anlæggets pasning bør findes i lokalerne.
3:
Brugsmateriel:
Kaustiksoda (natriumhydrat)
Oxyderingssalt bestående af natriumnitrat + natriumnitrit (opfriskningssalt).
4:
Rengøring af godset:
Glødeskaller og rust fjernes. Affedtning kan ske med sodalud eller iRensebenzin,
medefterfølgende afvaskning med Winerkalk.
5:
Tilberedning af badet:
Under flittig omrøring til bunden opløses natriumhydratet (Kaustisk Soda) I vandet i en
sammensætning af 1 kg. til 1,2 liter vand. Før oxyderingen kan der tilsættes Lidt
natriumnitrat eller natriumnitrit.
Det endre farven fra Brunsort til Blåsort
6:
Sortoxyderingens udførelse:
Godset lægges i netkurv eller hænges på stænger, snore eller kroge og dyppes i det kolde forskyllevand.
Derefter nedsænkes det i det kogende oxyderingsbad. Godset tages op nogle
minutter senere, for at kontrollere processen. Derefter dyppes det i forskylningsbadet, og
nedsænkes atter i kogebeholderen.
Såfremt delene mørkner normalt og jævnt, er badets styrke og temperatur det rette. Godset
skal så være i beholderen i 30-45 minutter, hvorunder badet bør koge svagt ved ca. 140
grader (sædvanligvis 138-145 grader, alt efter jernets beskaffenhed).
Optagning og nedsænkning i skyllebadet et par gange under kogningen, gør belægningen
stærkere og jævnere.
Legeret stål fordrer højere temperaturer (max. 150-160 grader) og længere tid (ca. 1 time).
Kogepunktet kan forhøjes ved tilsætning af mere natriumhydrat, og nedsættes ved spædning
med koldt skyllevand, hvorved en del af hydratet tilbageføres til badet. Forsigtigt!
7:
Efterskylning af delene:
Godset dyppes i for-skyllebadet, spules i rindende koldt vand, og skylles med en vandstråle.
Derefter nedsænkes det i det koghede efterskyllevand - der skylles det grundigt. Vandet i
denne beholder skiftes ofte; senere tørres delene hurtigt ved f.eks. varm luft, eller olieres
direkte. (se nedenfor).
8:
Efterbehandling af godset:
Denne dyppes i varm olie, og skal dryppe af. Olien kan være tynd mineral olie (spindelolie)
eventuelt tilsat noget fåretalg. Bedre er vandopløselig boreolie, emulgeret i 4 dele vand og
tilsat 0,05% natriumnitrit. Delene behøver så ikke at være helt tørre, men helst varme og
tørres senere i varm luft.
9:
Badets pasning:
Det vand som fordamper fra oxyderingbadet, erstattes med for-skyllevand så at kogepunktet
holdes normalt (138-145 grader). Af opfriskningssaltet tilsættes små mængder efter behov.
Skum som dannes på oxyderingsfadet bør fjernes mest muligt, og ligeledes de røde flager som
flyder op i for-skyllebadet. Ligeledes med det grums der samles på bunden.
Forekomster af fejl, deres årsager og afhjælpning.
10:
a:
Delene bliver ikke tilstrækkelig mørke eller viser lyse skjolder.
Årsag:
For lav temperatur (for lav vægtfylde), for kort tid, eller mangel på oprensningssalt.
Skjolder kan bero på sammenklæbning mellem delene eller på ufuldstændig
rengøring.
Forholdsregler:
Badets styrke og temperatur forhøjes, og der tilsættes eventuelt oprensningssalt. Om
nødvendigt rengøres delene bedre og behandles igen.
B:
Delene overtrækkes helt eller delvist med et rustlignende lag, som sidder mere eller mindre
fast.
Årsag:
Badet er for koncentreret, temperaturen er for høj, eller også har behandlingstiden været for
lang.
Forholdsregler:
Vandet fra forskyllebeholderen tilsættes så kogepunktet nedsættes. Delene må lægge lidt
længere tid i dette bad med det lavere kogepunkt. Skylles og gnides rene i våd tilstand.
c:
Sammensatte dele viser hvide eller brune rander i fugerne ved opbevaring.
Årsag:
ufuldstændig skylning. ( Delene bør helst behandles før sammensætning).
Forholdsregler:
Koges i vand (eventuelt med noget boreolie), gnides rene. Grundigere skylning af delene i
fremtiden.
11:
Kontrol med behandlingsresultat (Den italienske prøve).
Det færdigbehandlede, dog ikke olierede materiale dyppes i en kold (ca +20 grader) opløsning
af 20 gr. kobbersulfat i 100 cm3. destilleret vand. Efter 60 sekunder spules delene med koldt
vand, og dyppes derefter atter i kobbersulfatopløsningen i 60 sekunder. Sådanne dypninger
med efterfølgende skylninger fortsættes til man iagttager begyndende kobberudfældning.
Belægningen må kunne tåle mindst tre dypninger. Ved længere behandling i kogebeholderen
kan modstandkraften forhøjes til 6-10 dypninger. Bemærk at ny opløsning anvendes ved hver
ny prøve.
BEMÆRK:
I oxyderingsbadet må der ikke nedsænkes dele af kobber eller lageringer deraf. Heller ikke
aluminium eller andre letmetaller. Selv slaglodninger, tinlodninger eller dele der er
forkobrede for opmærkning bør undgås.
--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....
Mvh M@X 2.1
Mvh M@X 2.1